background img
banner

    Przebieg testów zderzeniowych

    10 lat temu przez

    Bezdyskusyjnie najważniejszą kwestią jeżeli chodzi o ruch drogowy jest bezpieczeństwo. Największe światowe koncerny wprowadzają coraz to nowsze i bardziej rozwinięte systemy podnoszące poziom bezpieczeństwa w samochodach. Wszystkie dotychczasowe rozwiązania powstały między innymi dzięki testom zderzeniowym, które po raz pierwszy przeprowadził Mercedes w 1939 roku.Założona w 1996 roku organizacja Euro NCAP zajmuje się oceną pojazdów pod względem bezpieczeństwa. Każdy samochód może otrzymać maksymalnie 5 gwiazdek, a pierwszym autem które zdobyło maksymalną ocenę było Renault Laguna w 2001 roku.

    uderzenie boczneDzisiaj są to zaawansowane badania, składające się z kilku części. Głównym etapem jest symulacja zderzenia czołowego, w której pojazd rozpędzany jest do 64km/h i ukierunkowany delikatnie w lewą lub prawą stronę, uderza w ścianę. Po przeprowadzeniu takiego testu wprowadzane są modyfikacje w konstrukcji samochodu, dzięki którym podczas zderzenia jednostka napędowa schowa się pod pojazdem. Innym rodzajem testu zderzeniowego jest uderzenie boczne. W bok samochodu z prędkością 50km/h uderza specjalna platforma, co pozwala na zlokalizowanie wad konstrukcyjnych takich obszarów jak wzmocnienia boczne czy słupek środkowy. Testom poddawane są również poduszki powietrzne.

    Spośród wszystkich uczestników ruchu, na najpoważniejsze obrażenia podczas wypadku narażeni są piesi, dlatego podczas testów zderzeniowych przeprowadzane są również symulacje potrącenia człowieka. Dzięki nim, specjaliści pracują nad takimi systemami, jak poduszka powietrzna dla pieszych. W samochodzie biorącym udział w teście zderzeniowym nie może być żadnych płynów eksploatacyjnych, dlatego pojemniki na olej, płyn chłodniczy itp. wypełniane są cieczą koloru fioletowego, dzięki czemu zlokalizowanie wycieków jest łatwiejsze. Wszystkie próby są nagrywane z wielu perspektyw, co umożliwia późniejsze analizowanie przebiegu testu.

    Warto jednak pamiętać, że nawet najbardziej zaawansowane technologicznie systemy nie uchronią nas przed tragicznymi w skutkach wypadkami, jeżeli sami nie będziemy dbać o swoje bezpieczeństwo.

    Tekst opracowany we współpracy z: http://www.autoparto.pl/nadwozie/

    Kategoria artykułu:
    Motoryzacja

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *