background img
banner

    Sprzęgło – kiedy wciskać, kiedy nie?

    10 lat temu przez
    sprzęgło

    Sprzęgło to bardzo istotny element naszego samochodu. Jednak także bardzo wadliwy. W końcu każde się kiedyś zużyje, ale nierzadko dochodzi do szybszego wypalenia go, a wtedy jest to tylko i wyłącznie wina kierowców. Istnieje jednak wiele rad, jak temu zapobiec i uchronić się przed szybszą wizytą u mechanika.

    sprzęgłoWciskać, czy nie?

    Dużo kierowców ma tendencję do jeżdżenia na tak zwanym „sprzęgle”. Co to oznacza? Wtedy osoby prowadzące samochód mają wciśnięty pedał sprzęgła np. na zakrętach. Według niektórych niesie ze sobą to wiele korzyści, jednak jeśli się temu przyglądnąć możemy więcej na tym stracić, niż zyskać.

    A co możemy stracić? Przede wszystkim paliwo, które jak wiemy dzisiaj jest bardzo drogie. Jazda w taki sposób zdecydowanie zwiększa zużycie paliwa. Również, jeśli kierowca nie korzysta hamowania silnikiem, wtedy występuje nadmierna eksploatacja układu hamulcowego. Przy takiej jeździe istnieje dość duże ryzyko utraty kontroli nad samochodem, a w razie niespodziewanych i nagłych sytuacji na drodze wydłuża się nasz czas oczekiwania, co chyba nie trzeba tłumaczyć, że może skończyć się źle.

    Jazda na zakrętach

    Dużo kierowców nieprawidłowo wykorzystuje sprzędło podczas wszelakich manewrach skrętu. Zdarza się to nawet tym doświadczonym, którzy jeżdżą nawet po kilkadziesiąt lat. Obawiają się nagłego zgaśnięcia silnika. By uniknąć takiej sytuacji należy zredukować bieg i zakręt przejechać na drugim lub trzecim biegu. W razie awaryjnej sytuacji kierujący może uniknąć ewentualnego poślizgu, a także można zaoszczędzić na paliwie.

    Przy okazji warto nadmienić, że jeśli już dojdzie do zużycia, spalenia naszego sprzęgła i zajdzie konieczność kupna nowego, wtedy warto zaopatrzyć się w sprzęt wysokiej jakości, który można znaleźć w odpowiedniej i przystępnej cenie. Przykładem mogą być sprzęgła firmy ASHIKA.

    Hamowanie

    Duża liczba kierujących pojazdami błędnie wykonuje proces hamowania. Chodzi tutaj dokładnie o to, że ten manewr zaczynają od wciskania pedału sprzęgła, a nie hamulca. To może się skończyć naprawdę źle. Np. w sytuacji nagłej potrzeby hamowania, kiedy na drogę wyskoczy jakieś zwierzę, bądź co gorsza człowiek droga hamowania znacznie wydłuży się. Jeśli zaczynamy ten proces najpierw należy odpuścić lekko pedał gazu, potem delikatnie dociskać hamulec roboczy. Kiedy zmniejszy się prędkość i obroty silnika wtedy wciskamy sprzęgło do oporu i wrzucamy jałowy bieg. Ten typ hamowanie nie tylko zwiększy wspomniane względy bezpieczeństwa, ale też mniejszy zużycie paliwa.

    Ten tekst został przygotowany przez serwis KolaDwumasowe.pl.

    Kategoria artykułu:
    Motoryzacja

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.