background img
banner

    Skontroluj układ chłodzenia w swoim samochodzie

    10 lat temu przez

    Układ chłodzenia w samochodzie został przystosowany do tego, by utrzymywać optymalną temperaturę jednostki napędowej nawet w bardzo gorące dni. Dlatego nie należy się obawiać przegrzania jednostki napędowej z powodu wysokiej temperatury powietrza, ale tylko w przypadku gdy mamy w pełni sprawny układ chłodzenia z płynem chłodniczym, który nie jest zużyty lub rozcieńczony.

    Czy Twój silnik się przegrzewa?

    Jedną z kluczowych kwestii dla odpowiedniej wydajności układu chłodzenia jest płyn chłodniczy. Ciecz należy wymieniać co dwa lata, bo podczas eksploatacji zwyczajnie traci swoje właściwości, co wiąże się z tym, że z jednej strony układ chłodzenia traci zdolność chłodzenia jednostki napędowej, a z drugiej obniża się temperatura zamarzania płynu chłodniczego.

    chlodnica-3Kolejną istotną przyczyną, która spowoduje osłabienie działania układu chłodzenia jest poziom płynu w układzie. Poziom płynu chłodniczego sprawdzamy, gdy jednostka napędowa jest zimna. Jeżeli stwierdzimy znaczny ubytek płynu chłodniczego wtedy nie obejdzie się bez sprawdzenia szczelności całego układu i wymiany płynu. Nie zalecamy dolewania płynu chłodniczego w przypadku, gdy zauważymy ubytek z układu. Dlaczego? Dolewając płyn chłodniczy zmieniamy parametry cieczy. A dobranie płynów o identycznych właściwościach jest niezwykle trudne. Nawet płyny tego samego producenta mogą się różnić składem. Teoretycznie można je mieszać, ale w praktyce po połączeniu powstanie ciecz o nieokreślonych właściwościach. Stąd dolewanie płynu chłodniczego należy traktować jako wyjście z sytuacji awaryjnej, np. możemy zrobić dolewkę na czas dojechania do warsztatu, gdzie uszczelnimy układ chłodzenia i nalejemy nowego płynu.

    Czyszczenie

    Poza kontrolą poziomu płynu i sprawdzeniem stanu zarówno połączeń gumowych węży jak i przewodów układu chłodniczego warto przyjrzeć się samej chłodnicy (więcej na: http://www.nowechlodnice.pl/chlodnica-wody-2/). Tkwiące między jej blaszkami zabrudzenia- chociażby takie jak drobiny piasku i resztki owadów mogą wpłynąć na wydajność chłodzenia. Stąd warto wspomniane zabrudzenia usunąć. Operację należy przeprowadzać przy zimnym silniku. Na początek możemy spróbować wydmuchać zalegające pomiędzy blaszkami chłodnicy cząstki sprężonym powietrzem. Istotne jest, by robić to od strony komory silnika. W razie potrzeby możemy też przepłukać zewnętrzną stronę chłodnicy wodą. Należy przy tym zachować ostrożność, by nie pogiąć i nie odkształcić blaszek radiatora.

    Przydatne wskazówki można przeczytać na http://www.nowechlodnice.pl

    Kategoria artykułu:
    Motoryzacja

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *