Producenci aut twierdzÄ…, że w przypadku prawidÅ‚owej eksploatacji sprzÄ™gÅ‚o do Audi powinno wytrzymać nawet do 200 000 km przebiegu. W pewnych przypadkach jest to uzasadnione, jednak kluczem jest tutaj fraza „prawidÅ‚owa eksploatacja”. Niestety, kierowcy majÄ… tendencjÄ™ do prowadzenia samochodu w sposób, który prowadzi do szybkiego zużycia siÄ™ sprzÄ™gÅ‚a, a co za tym idzie – kosztownej wymiany. Problem ten dotyczy zwÅ‚aszcza silników diesla, które sÄ… w stanie wytworzyć o wiele wiÄ™ksze momenty obrotowe, niż silniki benzynowe.
Jakie sÄ… objawy zużycia sprzÄ™gÅ‚a? Jest ich wiele, natomiast do najbardziej popularnych można zaliczyć brak przyspieszenia (rosnÄ…ce obroty pojazdu nie przekÅ‚adajÄ… siÄ™ na wzrost prÄ™dkoÅ›ci). W aucie z mocnym silnikiem najÅ‚atwiej można to zauważyć, przyspieszajÄ…c na 4. lub 5. biegu. Zjawisko takie potocznie nosi nazwÄ™ Å›lizgania siÄ™ tarczy sprzÄ™gÅ‚owej, i towarzyszy mu wyjÄ…tkowo nieprzyjemny zapach. Kierowcy czÄ™sto też dowiadujÄ… siÄ™ o potrzebie wymiany tej części podczas jazdy „pod górkÄ™”.
Mówiąc o procesie zużycia sprzęgła, warto wspomnieć o przyczynach tego procesu. Przyspieszać go mogą przede wszystkim sami kierowcy, którzy popełniają podstawowe błędy, takie jak: jazda na tzw. półsprzęgle, ruszanie na zbyt wysokim biegu czy też trzymanie w czasie jazdy nogi na pedale sprzęgła. Niebezpieczne jest także ruszanie z piskiem opon, tzw. palenie gumy czy też jazda na hamulcu ręcznym z jednoczesnym przyspieszaniem. Unikajmy również częstej jazdy w błocie i na grząskim terenie.
Gdy już jesteśmy zmuszeni wymienić sprzęgło, musimy zdecydować się, czy chcemy to zrobić w ASO czy poza. Oczywiście, w przypadku drugiej opcji możemy sami kupić komponenty (do wyboru mamy markowe produkty firm, produkujących często na tzw. pierwszy montaż, mowa tutaj chociażby o Valeo, Sachs, czy Luk produkujący sprzęgła do BMW). Zmniejszy to znacznie koszty a nie stracimy na jakości towaru i usługi.