Niewielu kierowców aut osobowych podporządkowuje się do wskazówek użytkowania, które są proponowane przez producentów części samochodowych. Brak wiedzy w wielu przypadkach może nas wiele kosztować, a czasem należy przeznaczyć naprawdę niewielką ilość czasu, która w nieodległej przyszłości jest w stanie realnie rzutować na ochronę naszego samochodu przed długotrwałym unieruchomieniem. Obok porad eksploatacyjnych proponowanych przez twórców auto części można znaleźć dużą ilość funkcjonalnych wskazówek, które pozwolą poprzez dłużej być zadowolonym z jazdy autem. W poniższych paragrafach można znaleźć garść porad, które być może pozwolą nie dopuścić do niepożądanych usterek.
Nie wszystkie auto części charakteryzują się taką wytrzymałością jak układ przeniesienia mocy. W porównaniu do pozostałych części jest to mało awaryjny układ pojazdu, choć również tutaj zdarzają się niekiedy awarie. Wśród najważniejszych części układu przeniesienia mocy warto wymienić głównie sprzęgło. Element ten pozwala na skuteczne przenoszenie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów, co umożliwia nam ruszenie pojazdu. Na tle innych części samochodowych konstrukcja sprzęgła oraz jego działanie sprawia, że jest to bez wątpienia jeden z najbardziej zawiłych układów w naszym samochodzie. Wśród głównych elementów sprzęgła trzeba wymienić takie części jak tarcza, docisk, łożysko oraz pompa sprzęgła. Wszystkie wymienione części ściśle współpracują ze sobą, co umożliwia efektywne przekazywanie momentu obrotowego na skrzynię biegów. Na sam początek przyjrzyjmy się dokładniej jak skonstruowana jest i jak pracuje tarcza sprzęgła, która poprzez wielu mechaników jest nazywana najważniejszym elementem układu przeniesienia mocy. Tarcza zbudowana jest z piasty oraz tarczy nośnej z okładzinami ciernymi. Tarcza nośna odpowiedzialna jest za przenoszenie napędu z wału wykorbionego na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. Ponadto tarczę sprzęgła niekiedy zaopatruje się w tłumiki drgań skrętnych, które są odpowiedzialne za neutralizację drgań skrętnych o charakterze rezonansowym. Sama tarcza jest skonstruowana z trwałych materiałów jak między innymi włókna węglowe, włókna szklane czy spieki metalowe co umożliwia jej wieloletnie eksploatowanie. Definitywny wpływ na długotrwałość elementów układu przeniesienia mocy, bez względu na ich markę ma kierowca, którego umiejętności oraz styl jazdy są w tym aspekcie kluczowe. Niezwykle ważnym podzespołem jest również część powszechnie znana jako docisk sprzęgła, która odpowiedzialna jest za stwarzanie odpowiedniej siły tarcia w miejscach współpracujących. Zbyt mocny docisk sprawiłby, że tarcie byłoby zbyt duże, co mogłoby doprowadzić do blokady układu przeniesienia mocy. Za mały docisk spowodowałby natomiast rozluźnienie a także uślizg podzespołów, co również byłoby w stanie doprowadzić do poważnych awarii. Budowa docisku sprzęgła jest relatywnie łatwa do wytłumaczenia. Składa się on z pokrywy stanowiącej zewnętrzny element, która jest trwale przymocowana do koła zamachowego. Koło zamachowe to część o formie tarczy znajdująca się na końcu wału korbowego. Do jego głównych zadań należy gromadzenie energii kinetycznej, która pomaga w wykonywaniu suwów pomocniczych jednostki napędowej. Odmianą koła zamachowego jest dwumasowe koło zamachowe, powszechniej znane jako koło dwumasowe. Jak sama nazwa wskazuje składa się ono z dwóch kół zamachowych, które są połączone przy pomocy tłumika drgań skrętnych. Takie rozwiązanie pozwala na zredukowanie drgań silnika. Koła dwumasowe są na chwilę obecną stosowane w dużej ilości nowo produkowanych samochodów, jednak nie są one tak wytrzymałym elementem jak pojedyncze koło zamachowe. Awarie związane z tą częścią samochodową powiązane są z „dławieniem” samochodu na najniższych obrotach, a niekiedy z szarpaniem przy hamowaniu. Niestety sprzęgło samochodowe oraz jego pojedyncze elementy nie należą do tanich auto części. Dotyczy to w głównej mierze względnie nowych pojazdów, w których nowe sprzęgło kompletne oraz jego wymiana powiązana jest z wydatkami wynoszącymi kilka tysięcy złotych. Największy komfort mają kierowcy aut, gdzie można zamontować koła dwumasowe, a w przypadku jego awarii można zamontować sztywne koło zamachowe, aczkolwiek taka czynność wiąże się ze zmianą całego sprzęgła. Pomimo o wiele bardziej rozwiniętej technologii oraz większych możliwości koła dwumasowego to jego poprzednik cieszy się większą popularnością pośród zmotoryzowanych, gdyż w środowisku motoryzacyjnym uważane jest za mniej awaryjne. Na długość okresu eksploatacyjnego poszczególnych elementów sprzęgła w znacznej mierze obok umiejętności kierowcy wpływa typ jednostki napędowej. Wszechstronnie wiadomo, że w samochodach z silnikami dieslowymi sprzęgło narażone jest na dużo większe obroty, a co za tym idzie niejednokrotnie się psuje. W silnikach benzynowych sprzęgło nie wskakuje na tak znaczne obroty poprzez co jest bardziej wytrzymałe. Najlepiej świadczy o tym fakt, że wielu mechaników potwierdza, że przy renomowanej firmie koła zamachowego i właściwej jeździe kierowcy, właściciel auta nie będzie musiał się troszczyć o wymianę tego podzespołu samochodu poprzez cały czas eksploatacji. Za efektywne przeniesienie momentu obrotowego w samochodzie odpowiedzialne są także paski rozrządu. Do ich głównych zadań należy przenoszenie napędu z koła pasowego wału napędowego na wałki rozrządu, które wprawiają w ruch popychacze i zawory. Paski rozrządu również nie należą do najbardziej wytrzymałych elementów pojazdu. Pamiętajmy, aby na bieżąco sprawdzać poziom ich zużycia, ponieważ zerwanie bądź pęknięcie paska rozrządu w większości przypadków wiąże się z ogromnymi kosztami. W nowoczesnych pojazdach zerwanie paska rozrządu kończy się unieruchomieniem silnika co ma na celu uchronienie go od dalszych usterek. W mniej zaawansowanych technicznie autach nie mamy do czynienia z taką funkcją dlatego tam pęknięcie tego samego paska powiązane jest z uszkodzeniem całości rozrządu, głowicy silnika, a w najgorszych przypadkach całej jednostki napędowej.
Póki co wspomnieliśmy o najważniejszych podzespołach w samochodzie, ale jest ogrom pozostałych części, którym być może nie poświęca się tyle zainteresowania, ale są równie istotne. Do tego grona zaliczamy rozmaite oleje, które dzielimy na oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Każdy z nich ma różne właściwości i jest dedykowany do rozmaitych typów silnika. Dobór odpowiedniego oleju może mieć większy wpływ na nasze auto niż nam się wydaje. Oleje z wyższej półki w niższych temperaturach nie powiększają tak znacznie swej objętości jak tańsze odpowiedniki. Właśnie dlatego samochody wyposażone w oleje silnikowe o niższej lepkości zdecydowanie rzadziej zostają unieruchamiane zimą i zauważalnie korzystniej funkcjonują w wyższych temperaturach (np. w korkach samochodowych) w zestawieniu z olejami o wyższym poziomie lepkości. Wymianę olejów silnikowych powinno się wykonywać raz w roku bądź po przejechaniu 90 tys. kilometrów. Istnieją oleje, których nie należy regularnie wymieniać, jak choćby oleje przekładniowe, jednak w przypadku wszystkich innych olejów eksploatacyjnych powinno się zadbać o regularne kontrolowanie ich poziomu oraz o bieżących wymianach.
Stosowanie się do porad użytkowania zapewne nie zaszkodzi naszemu samochodowi, a w wielu przypadkach może pomóc. Dużo osób w celu nabycia wiedzy motoryzacyjnej postanawia zaglądnąć do Internetu. Pamiętajmy, aby bezgranicznie nie ufać ludziom umieszczającym tam wskazówki użytkowania, ponieważ poprzez ich anonimowość nie możemy mieć pewności czy poszczególne osoby w rzeczywistości posiadają pojęcie o motoryzacji. Odmiennie sprawa wygląda w przypadku porad zamieszczonych na zaufanych stronach internetowych, pod którymi fachowcy korzystają z danych osobowych. Warto korzystać z takowych wortali, niemniej jednak każdy samochód ma indywidualną historię przez co odpowiednią diagnozę powinno się pozostawić mechanikom.