background img
banner

    Historia hamulców pneumatycznych

    5 lat temu przez
    zawory zwrotne

    Geneza systemu hamulców pneumatycznych sięga już w XIX. wieku. Wtedy właśnie George Westinghouse wpadł na genialny pomysł, aby znaną technologię hamowania pojazdów dosłownie postawić na głowie. Jak się okazało – zadziałało rewelacyjnie.

    Tragedia jako inspiracja

    Anegdota gÅ‚osi, że wspomniany  Westinghouse wpadÅ‚ na swój pomysÅ‚ dziÄ™ki katastrofie kolejowej, której byÅ‚ Å›wiadkiem. Jako maÅ‚y chÅ‚opiec zobaczyÅ‚ na wÅ‚asne oczy zderzenie dwóch pociÄ…gów. A fatalne wydarzenie wyryÅ‚o w pamiÄ™ci trwaÅ‚y Å›lad . Przez lata z pewnoÅ›ciÄ… powracaÅ‚o w snach i na jawie. MÅ‚ody George widziaÅ‚ zbliżajÄ…ce siÄ™ do siebie pociÄ…gi, jadÄ…ce po tym samym torze. Do katastrofy doszÅ‚o, ponieważ zawory skÅ‚adów byÅ‚y niedoskonaÅ‚e, a ich obsÅ‚uga uciążliwa. Każdy zawór w pociÄ…gach z epoki podboju ziem zachodnich w USA byÅ‚ obsÅ‚ugiwany oddzielnie w każdym wagonie. Dlatego, choć pomocnik maszynisty pociÄ…gu miaÅ‚ kilka minut na interwencjÄ™, i tak doszÅ‚o do zderzenia. MÅ‚odzieniec miaÅ‚ do obsÅ‚ugi tyle zaworów, ile byÅ‚o wagonów i do każdego z nich musiaÅ‚ dotrzeć w jak najkrótszy czasie, a nastÄ™pnie użyć sporej siÅ‚y, aby uruchomić mechanizm hamulca. Pomimo sporej odlegÅ‚oÅ›ci do nadjeżdżajÄ…cego z naprzeciwka pociÄ…gu, maszynistom zabrakÅ‚o czasu i nastÄ…piÅ‚o zderzenie.

    zawory zwrotne

    Początki hamulców pneumatycznych

    Późniejsze rozwiązania systemów hamulcowych zawierały elementy pneumatyki, a istotny wpływ na ich działanie miały zawory zwrotne, które hamowały bieg wsteczny czynnika roboczego. Jednak tolerancja, z jaką były wykonywane detale przez ówczesnych ślusarzy i tokarzy, powodowała, że sprężone powietrze miało wiele furtek wyjścia. Często więc hamulce szwankowały w momentach krytycznych. W kolejnym wydaniu systemu hamulcowego sprytnego inżyniera powietrze przewodami pod wysokim ciśnieniem, poprzez zawory zwrotne i przelotowe, wprawiało w ruch elementy hamulca. Niestety nawet niewielkie nieszczelności powodowały wadliwą pracę hamulców. Bywało, że w ogóle nie działały.

    W końcu jednak Westinghouse znalazł rozwiązanie. Jego hamulce potrzebowały sprężonego powietrza w rurach i zaworach zwrotnych po to, aby – nie hamować. Powietrze pod ciśnieniem odwodziło część hamulca odpowiedzialną za docisk elementu ciernego. Powietrze jak dawniej zatrzymywało się na zaworze zwrotnym, a odwiedzione szczęki hamulców pozwalały się toczyć kołom bez oporu. Jeśli w trakcie jazdy nastąpiła awaria związana z rozszczelnieniem struktury systemu hamowania, pociąg zatrzymywał się, ponieważ zwolnione tłoki, bez podtrzymującego ciśnienia, blokowały każde z kół pojazdu.

    Zawory zwrotne w XXI wieku

    Dzisiaj zawory zawrotne, jak i inne elementy instalacji pneumatycznych, to o wiele bardziej zaawansowane i niezawodne części. W oczy rzuca się również ich różnorodność. Wystarczy odwiedzić stronę ZaworyZwrotne.pl, aby samodzielnie się o tym przekonać. Znaleźć tam można
    różnorodne zawory firmy Air-com – jednego z najbardziej znanych producentów tego rodzaju elementów w Polsce. Dociekliwi znajdą na stronie również garść ciekawych informacji i ciekawostek na temat zaworów zwrotnych.

    Kategoria artykułu:
    Przemysł

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *