Co jakiÅ› czas pojawiajÄ… siÄ™, czy też popularyzujÄ… w jÄ™zyku biznesowym, ale też i potocznym, nowe sÅ‚owa, które szturmem podbijajÄ… przestrzeÅ„ jÄ™zykowÄ…. PrzykÅ‚ady to choćby synergia, bardzo modna ostatnio chmura, albo e-commerce. Ten ostatni termin stworzony zostaÅ‚ przez firmÄ™ IBM, a powszechnie zaczÄ…Å‚ być stosowany już ponad 20 lat temu. Do Polski trafiÅ‚ jednak z pewnym opóźnieniem, tym bardziej wiÄ™c powinniÅ›my przyjrzeć siÄ™ – czym tak naprawdÄ™ jest e-commerce.
E-commerce, czyli handel elektroniczny
Choć formalna definicja jest znacznie szersza, najczęściej rozumiemy dziaÅ‚alność e-commerce jako po prostu handel internetowy, z wykorzystaniem sklepów internetowych. Główny UrzÄ…d Statystyczny na swoje potrzeby definiuje natomiast to pojÄ™cie jako – dość technicznie brzmiÄ…ce – „transakcje przeprowadzone przez sieci, oparte na protokole IP i przez inne sieci komputerowe”. ChcÄ…c być precyzyjnym, należy podkreÅ›lić, że zgodnie z wyjaÅ›nieniami metodologicznymi GUS, do kategorii elektronicznego handlu nie zaliczajÄ… siÄ™ zamówienia otrzymywane przez e-mail czy telefon, a jedynie te, w których towary i usÅ‚ugi zamawiane sÄ… wprost poprzez internet.
Dlaczego więc z tej kategorii wypadły zamówienia przez e-maila, który przecież bez internetu praktycznie nie funkcjonuje? To już pytanie do specjalistów z Głównego Urzędu Statystycznego, natomiast w praktyce niewiele to zmienia, gdyż e-commerce rzeczywiście odbywa się praktycznie wyłącznie za pomocą elektronicznych platform sprzedażowych, a nie przez e-mail, telefon czy fax, które pełnią jedynie rolę wspomagającą główny kanał sprzedaży.
Blog e-commerce narzędziem sprzedaży?
Choć sprzedaż internetowa bazuje oczywiÅ›cie na doÅ›wiadczeniach z handlu tradycyjnego, wiele elementów jest tutaj caÅ‚kowicie nowych i różniÄ…cych siÄ™ od tych, które sprawdzajÄ… siÄ™ w sklepach stacjonarnych. Ze wzglÄ™du na caÅ‚kowicie internetowÄ… platformÄ™ sprzedaży, również w internecie niezbÄ™dne jest przeprowadzanie licznych dziaÅ‚aÅ„, majÄ…cych na celu wypromować naszÄ… sprzedaż. Nie możemy bowiem liczyć na to, co jest dużą siłą tradycyjnych sklepów, czyli ich witryny dostÄ™pne dla wszystkich przechodzÄ…cych obok. ChcÄ…c sprzedawać towary lub usÅ‚ugi w internecie – nie można liczyć na to, że potencjalny klient przypadkiem odwiedzi nasz sklep i dokona w nim transakcji. Odpada też kwestia zakupów impulsywnych, które potrafiÄ… czasem odpowiadać za sporÄ… część obrotów zwykÅ‚ych sklepów. Musimy zatem podjąć bardzo aktywne dziaÅ‚ania, majÄ…ce na celu zwiÄ™kszenie widocznoÅ›ci naszego sklepu internetowego, czego efektem może być sprzedaż. Możemy robić to na różne sposoby – od zamieszczania reklam naszego sklepu na różnych stronach internetowych, poprzez mniej standardowe dziaÅ‚ania, jak choćby blog e-commerce, pozycjonowanie naszych stron, czy też po prostu starać siÄ™ oferować bardzo atrakcyjne ceny lub dostÄ™pność ciekawych towarów.
Czy e-commerce ma sens?
Wyniki sprzedaży największych firm z tej branży są jasną odpowiedzią potwierdzającą ten fakt. Choć sprzedaż w modelu e-commerce ma też swoje wady, jak choćby brak możliwości obejrzenia kupowanego towaru, czasem zbyt długi czas oczekiwania na dostawę, czy brak bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą, zalety jednak zdecydowanie przeważają.