background img
banner

    Czym jest E-Commerce?

    6 lat temu przez
    Blog e-commerce

    Co jakiÅ› czas pojawiajÄ… siÄ™, czy też popularyzujÄ… w jÄ™zyku biznesowym, ale też i potocznym, nowe sÅ‚owa, które szturmem podbijajÄ… przestrzeÅ„ jÄ™zykowÄ…. PrzykÅ‚ady to choćby synergia, bardzo modna ostatnio chmura, albo e-commerce. Ten ostatni termin stworzony zostaÅ‚ przez firmÄ™ IBM, a powszechnie zaczÄ…Å‚ być stosowany już ponad 20 lat temu. Do Polski trafiÅ‚ jednak z pewnym opóźnieniem, tym bardziej wiÄ™c powinniÅ›my przyjrzeć siÄ™ – czym tak naprawdÄ™ jest e-commerce.

    E-commerce, czyli handel elektroniczny

    Choć formalna definicja jest znacznie szersza, najczęściej rozumiemy dziaÅ‚alność e-commerce jako po prostu handel internetowy, z wykorzystaniem sklepów internetowych. Główny UrzÄ…d Statystyczny na swoje potrzeby definiuje natomiast to pojÄ™cie jako – dość technicznie brzmiÄ…ce – „transakcje przeprowadzone przez sieci, oparte na protokole IP i przez inne sieci komputerowe”. ChcÄ…c być precyzyjnym, należy podkreÅ›lić, że zgodnie z wyjaÅ›nieniami metodologicznymi GUS, do kategorii elektronicznego handlu nie zaliczajÄ… siÄ™ zamówienia otrzymywane przez e-mail czy telefon, a jedynie te, w których towary i usÅ‚ugi zamawiane sÄ… wprost poprzez internet.

    Blog e-commerce

    Dlaczego więc z tej kategorii wypadły zamówienia przez e-maila, który przecież bez internetu praktycznie nie funkcjonuje? To już pytanie do specjalistów z Głównego Urzędu Statystycznego, natomiast w praktyce niewiele to zmienia, gdyż e-commerce rzeczywiście odbywa się praktycznie wyłącznie za pomocą elektronicznych platform sprzedażowych, a nie przez e-mail, telefon czy fax, które pełnią jedynie rolę wspomagającą główny kanał sprzedaży.

    Blog e-commerce narzędziem sprzedaży?

    Choć sprzedaż internetowa bazuje oczywiÅ›cie na doÅ›wiadczeniach z handlu tradycyjnego, wiele elementów jest tutaj caÅ‚kowicie nowych i różniÄ…cych siÄ™ od tych, które sprawdzajÄ… siÄ™ w sklepach stacjonarnych. Ze wzglÄ™du na caÅ‚kowicie internetowÄ… platformÄ™ sprzedaży, również w internecie niezbÄ™dne jest przeprowadzanie licznych dziaÅ‚aÅ„, majÄ…cych na celu wypromować naszÄ… sprzedaż. Nie możemy bowiem liczyć na to, co jest dużą siÅ‚Ä… tradycyjnych sklepów, czyli ich witryny dostÄ™pne dla wszystkich przechodzÄ…cych obok. ChcÄ…c sprzedawać towary lub usÅ‚ugi w internecie – nie można liczyć na to, że potencjalny klient przypadkiem odwiedzi nasz sklep i dokona w nim transakcji. Odpada też kwestia zakupów impulsywnych, które potrafiÄ… czasem odpowiadać za sporÄ… część obrotów zwykÅ‚ych sklepów. Musimy zatem podjąć bardzo aktywne dziaÅ‚ania, majÄ…ce na celu zwiÄ™kszenie widocznoÅ›ci naszego sklepu internetowego, czego efektem może być sprzedaż. Możemy robić to na różne sposoby – od zamieszczania reklam naszego sklepu na różnych stronach internetowych, poprzez mniej standardowe dziaÅ‚ania, jak choćby blog e-commerce, pozycjonowanie naszych stron, czy też po prostu starać siÄ™ oferować bardzo atrakcyjne ceny lub dostÄ™pność ciekawych towarów.

    Czy e-commerce ma sens?

    Wyniki sprzedaży największych firm z tej branży są jasną odpowiedzią potwierdzającą ten fakt. Choć sprzedaż w modelu e-commerce ma też swoje wady, jak choćby brak możliwości obejrzenia kupowanego towaru, czasem zbyt długi czas oczekiwania na dostawę, czy brak bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą, zalety jednak zdecydowanie przeważają.

    Kategoria artykułu:
    Informatyka

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *