background img
banner

    Przychód i obowiązek podatkowy VAT w handlu internetowym

    7 lat temu przez

    Popularność sklepów internetowych rośnie. Poprzez globalną sieć komputerową dokonujemy zakupów różnego typu towarów, w tym kosmetyków, książek, mebli, a nawet usług. Klienci sklepów internetowych mogą być klientami krajowymi lub zagranicznymi. Przy tak dużej różnorodności asortymentu oraz kupujących, a także przy wyjątkowej specyfice handlu internetowego, muszą pojawić się niejasności związane z podatkami. Jednym z najczęściej występujących problemów jest pytanie o sposób rozliczania podatku VAT od transakcji połączonej z dostawą na obszarze kraju, w którym działa dany sklep internetowy.

    Kiedy ma miejsce przychód?

    Typowy wzorzec dla transakcji zawieranej na linii konsument – sklep internetowy wygląda następująco: sprzedawca zamieszcza w internecie ofertę sprzedaży danego towaru, kupujący składa zamówienie na tenże towar za pośrednictwem poczty elektronicznej, a sprzedawca wysyła zamówiony towar za pośrednictwem Poczty Polskiej lub dowolnie wybranej firmy kurierskiej. Pytanie podstawowe w opisanym wyżej przypadku brzmi – w którym momencie powstaje przychód i łączący się z nim obowiązek uiszczenia podatku VAT?

    Artykuł 14 ust. 1c pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także artykuł 12 ust. 3a 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mówią o tym, iż przychód z tego rodzaju sprzedaży ma miejsce w dniu wystawienia faktury (lub innej formy rachunku), jednak nie później niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym zakupiona rzecz została wydana. Ze względu na funkcjonujący w handlu internetowym zwyczaj wystawiania faktury jeszcze przed wysyłką towaru, przychód, zgodnie z literą ustawy, powstaje już na jakiś czas przed wydaniem towaru.

    Kiedy powstaje obowiązek podatkowy VAT?

    Z kolei zgodnie z art. 19 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy dotyczący podatku VAT (w sytuacji gdy podatnik wysyła towar nabywcy lub wskazanej przez nabywcę osobie) ma miejsce w chwili wydania towaru klientowi lub osobie, którą tenże wskazał jako odbiorcę. Oznacza to, że w przypadku handlu internetowego obowiązek podatkowy powstaje w momencie przekazania zakupionego towaru. Jednak w tym właśnie miejscu powstała spora wątpliwość, czy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przekazania zakupionego towaru nabywcy, czy firmie kurierskiej, która towar ten ma doręczyć?

    Eksperci od prawa finansowego i podatkowego wskazują tutaj na interpretację Ministerstwa Finansów z 9 października 1995 roku (MWM/4648/95/A) – https://www.profinfo.pl/sklep/podatki-finanse-i-rachunkowosc.html mówiącą o tym, że wydanie towaru ma miejsce w chwili, w której sprzedawca powierza go przewoźnikowi trudniącemu się przewozem towarów tego rodzaju, w celu dostarczenia na miejsce przeznaczenia.

    Przypisane tagi:
    ·
    Kategoria artykułu:
    Prawo i polityka

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.