Crowdsourcing mimo że po raz pierwszy został użyty w 2006 roku przez Jeffa Howego czyli prawie 7 lat temu w Polsce dopiero zaczyna się rozwijać, a jego narzędzia wykorzystywane są w wielu dziedzinach. By najprościej określić crowdsourcing, można powiedzieć o nim, że jest to połączenie konsekwencji i zaangażowania grupy do realizacji jakiegoś głównego celu.
W praktyce to prosty mechanizm psychologiczny, polegający na zaangażowaniu konsumenta, który w zamian wykazuje się działaniem. Bardzo często crowdsourcing jest wykorzystywany do budowania marki jakiegoś produktu. Należy zaznaczyć, że proces kształtowania i kreowania w umysłach konsumentów faktu obecności i pozytywnego wizerunku danego produktu to bardzo długi i żmudny okres w którym wykorzystuje się różne techniki marketingowe i obecnie crowdsourcing.
W crowdsourcingu do budowania marki produktu wykorzystywani są sami konsumenci poprzez zaangażowanie w tworzenie go. Przykładem może być grupa osób testująca produkt w celu jego ulepszenia. Innym sposobem przyciągnięcia uwagi konsumentów do danego produktu, marki jest zachęcanie do brania udziału w różnego rodzaju konkurach, np. najlepsze hasło reklamowe czy nowy smak, zapach itp.
Jednym z podstawowych narzędzi crowdsourcingu jest internet, to tu ludzie na portalach społecznościowych, blogach, forach zamieszczają najwięcej opinii, ocen odnośnie danego produktu czy marki. Takie czerpanie wiedzy z tłumu jest bardzo skutecznym sposobem na wykreowanie dobrego wizerunku produktu.