Komunikacja świata współczesnego w coraz większym stopniu opiera się na obrazie. Tempo życia i ogromny natłok informacji atakujących nas z każdej strony sprawiają, iż zwyczajnie nie znajdujemy czasu na przyswojenie sobie nawet krótkich treści. Czy oznacza to, że nadszedł czas grafików?
Mniej tekstu, więcej obrazu
Od kilku już lat obserwujemy zjawisko rosnącego znaczenia obrazu w komunikacji. Wynika to przede wszystkim z tego, jak zmienia się nasze życie pod wpływem coraz to nowocześniejszych technologii. Wszechobecna telewizja, prasa, a od kilkunastu lat internet sprawiają, iż tekst – dotychczas podstawowy i najpowszechniejszy nośnik komunikatu medialnego – stał się formatem niemalże archaicznym. Bombardowani zewsząd informacjami, nie jesteśmy w stanie przyswoić tych przekazywanych w formie tekstu, ponieważ wymaga to od nas nie tylko wysiłku, ale przede wszystkim czasu.
Aby skrócić czas potrzebny na odebranie i przyswojenie informacji, wszyscy twórcy treści zaczęli coraz mocniej korzystać z obrazów. Przede wszystkim obraz zaczął być stosowany nagminnie w reklamie.
Grafika reklamowa i multimedialna
Istnieje całe mnóstwo nośników reklamy. Kiedyś była to prasa, radio, z czasem telewizja. Każde z tych trzech tradycyjnych mediów miało reklamę w swojej ofercie i jedynie radio – z oczywistych względów – nie korzystało z reklamy w formie obrazu. Od lat nośnikami reklamy były również plakaty, szyldy, bannery itp. Nośniki te miały za zadanie przyciągnąć wzrok, zainteresować, skupić uwagę na czysto reklamowym przekazie. Aby mogły spełniać tę funkcję, niezbędny był atrakcyjny dla odbiorcy obraz.
Prawdziwa rewolucja w reklamie nastąpiła wraz z rozwojem internetu. To niezwykłe, nowe medium sprawiło, iż zasięg obrazów niosących przekaz reklamowy wzrósł kilkukrotnie, zaś jego koszty wyraźnie spadł. W ciągu kilku lat cała globalna sieć zaroiła się od obrazów, jednak aby dotrzeć ze swoją reklamą do odbiorcy i przekonać go do skorzystania z oferty, należało przede wszystkim wyróżnić się pośród tego kolorowego natłoku. Nowe możliwości potrzebują nowego podejścia do tematu, a wraz z tym nowego typu specjalistów od reklamy i obrazu. Tak rozpoczął się trend kształcenia grafików reklamowych i multimedialnych.
Kształcenie grafików reklamowych
Grafika reklamowa i multimedialna to jeden z kierunków dostępnych w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie. Studenci mogą wybrać studia licencjackie (Grafika w WSE Kraków) lub studia podyplomowe. Program obu kierunków stanowi doskonałe przygotowanie do zawodu projektanta zajmującego się szeroko rozumianą grafiką użytkową, stosowaną w multimediach – dotyczy to zarówno projektowania informacji, typografii, składu, jak i identyfikacji oraz komunikacji wizualnej.