Zgodnie z aktualnymi statystykami, internauci przeciętnie pozostają na stronie internetowej przez około 10 sekund, zanim zdecydują się ją opuścić. W przypadku małych witryn biznesowych zapewnienie pozytywnych doświadczeń użytkowników okazuje się kluczowe dla utrzymania klientów. Użyteczność stron www określa jakość doświadczeń użytkownika podczas interakcji z witryną. Zastosowanie pewnych zasad użyteczności może pomóc w przygotowaniu treści internetowych, które są przydatne, angażujące oraz odpowiednie dla docelowych odbiorców, a tym samym pomagają ograniczać niezadowolenie użytkowników.
Badania użyteczności stron internetowych
Projekt strony internetowej zawsze powinien być przygotowywany z myślą o użytkownikach końcowych. Łatwość nawigacji jest głównym elementem dobrego projektowania stron www. Badania użyteczności stron internetowych obejmują nawet takie szczegóły, jak łącza statyczne lub menu, które znajdują się na górze każdej strony. Użytkownicy odwiedzający stronę internetową skupiają znaczą część uwagi na rozmieszczeniu poszczególnych elementów witryny. Rozmiary czcionek również powinny odpowiadać docelowym odbiorcom. Jeżeli na przykład witryna przyciąga głównie seniorów, większa czcionka może sprawić sprawi, że tekst będzie dla nich łatwiejszy do odczytania.
Ustanawianie wiarygodności
Zarówno treść, jak i projekt witryny powinny być wciągające, dokładne oraz świeże, aby zapewnić wiarygodność firmie. Wiele czynników odgrywa rolę w ustalaniu wiarygodności, w tym stosowanie poprawnej gramatyki i ortografii, a także jednoznaczna, niewprowadzająca klientów w błąd treść. Znaczenie mają nawet wykorzystane czcionki, które nierzadko definiują charakter serwisu. Na przykład instytucje finansowe powinny korzystać z czcionek takich jak Times New Roman czy Arial, zamiast krojów typu Comic Sans lub Matisse.
Budowanie zaufania
Nie tylko estetyka odgrywa ważną rolę w kształtowaniu pierwszego wrażenia. Mogą je zepsuć na przykład komunikaty o błędach oraz problemy z połączeniem. Ze względu na poziom ryzyka związanego z interakcją w internecie, zaufanie znacząco wpływa na decyzję odwiedzającego stronę internetową o nawiązaniu relacji online z określonym przedsiębiorstwem. Zamieszczenie podstawowych informacji kontaktowych pomaga budować zaufanie, ponieważ brak numeru telefonu czy adresu może sprawić, że potencjalni klienci będą mieli wątpliwości przed pozostawieniem własnych danych. Ponadto słabe budowanie świadomości marki i nieujawnianie w pełni aspektów prywatności oraz bezpieczeństwa w relacji online może utrudnić firmie zdobycie zaufania.
Satysfakcja konsumenta
Jakość relacji online z użytkownikami oraz poziom spełniania ich potrzeb, ma bezpośredni wpływ na zyski właściciela witryny. Badania użyteczności stron internetowych są często przeprowadzane w celu sprawdzenia, jakie są ogólne doświadczenia użytkowników w witrynie. Uzyskane informacje są wykorzystywane do wprowadzania ulepszeń, które pozwalają na przygotowanie i utrzymywanie strony internetowej przystępniejszej i atrakcyjniejszej dla użytkowników.