To, że digital marketing daje mnóstwo możliwości, zdołaliśmy się już przekonać – od zwiększania sprzedaży, po ugruntowanie i tworzenie wizerunku . Nie sposób nie brać go pod uwagę, myśląc o współczesnej komunikacji z odbiorcą. Jakie miejsce powinien zajmować program digital w ogólnej strategii marketingowej marki?
Digital marketing w przestrzeni odbiorców
Internet to kanał komunikacji, który już dawno i na dobre rozgościł się w naszej rzeczywistości – konsumentów, marketerów, marek. Zdobywamy tu informacje, kupujemy, zostawiamy i zbieramy opinie i, co o ważniejsze, spędzamy czas na rozrywce. Choć to dość oczywiste, trzeba podkreślić, że nie mówimy o żadnego rodzaju trendzie czy tendencjach. To nasza marketingowa i ludzka rzeczywistość – digitalizacja życia i komunikacji.
Na tę sytuację trzeba jeszcze spojrzeć z perspektywy grup odbiorców. Mamy bowiem do czynienia z pokoleniem, dla którego cyfrowa rzeczywistość nie jest niczym nowym. Nie jest czymś, w co trzeba się wdrożyć, czego trzeba się „nauczyć”. Dla młodych odbiorców sieć jest nieodłączną częścią życia i komunikowania się, czymś zupełnie naturalnym. Perspektywicznie myśląc, kolejne pokolenia będą od początku zanurzone w cyfrowej rzeczywistości.
Synergia działań
Kolejna sprawa to miejsce, jakie we współczesnym marketingu zajmuje strategia digital. Skala i tempo rozwoju tej przestrzeni sprawiają, że musi być ona traktowana jako współrzędny, a niekiedy nawet nadrzędny, kanał komunikacji. Co ważne, rządzi się on swoimi prawami. Dlatego nie sposób traktować działań z zakresu digital jako przedłużenia koncepcji ATL czy BTL. Przekaz trzeba dostosować do medium. I to nie jednego medium, ponieważ w ramach tego kanału do dyspozycji mamy wiele narzędzi. By przekaz był efektywny, musi być wykalibrowany pod konkretne grupy docelowe i dostosowany do rodzaju narzędzia, które wykorzystujemy.

Nie oznacza to oczywiście, że należy zrezygnować z komunikacji w tradycyjnych mediach. Problem tkwi raczej w umiejętnym łączeniu działań w obu przestrzeniach. Wprowadzanie sztywnych podziałów na „real” i „digital” nie przyniesie dobrych efektów. Każda dobra strategia marketingowa powinna patrzyć na te przestrzenie jako komplementarne wobec siebie. Niezbędna jest tu synergia, która pozwala na zrealizowanie przemyślanych celów strategicznych i dywersyfikowanie przekazu względem konkretnego medium i narzędzi, których użyjemy.
Strategia digital
Planowanie działań w przestrzeni digital jest obligatoryjne. A to przede wszystkim ze względu na ilość narzędzi (w tym platform komunikacyjnych, mediów społecznościowych), które możemy wykorzystać. Każde z nich daje nam inne możliwości, a co ważniejsze, każde z nich skupia nieco innych odbiorców. Według danych z 2016 do dyspozycji mamy aż 3500 różnych narzędzi. To z jednej strony tysiące możliwości, a z drugiej tysiące straconych szans, jeśli ich nie znamy lub nie wiemy, jak z nich korzystać.
Środowisko digital rozwija się bardzo dynamiczne. Jeśli nie czujemy się w nim pewnie, zawsze warto dokształcać się. Kurs digital marketingu pozwoli zrozumieć tę przestrzeń, poznać narzędzia, a przede wszystkim budować efektywne i spójne strategie działań.
