O ile SEO, czyli działania związane z optymalizacją stron internetowych pod kątem wyszukiwarek są proste do zdefiniowania, o tyle zapytanie o SEO wizerunkowe nie zawsze ma jednoznaczną odpowiedz. Aby móc odpowiedzieć na pytanie, czym jest SEO wizerunkowe na początku należy uświadomić sobie jeden oczywisty fakt. Przy założeniu, że internauta szuka w wyszukiwarce konkretnego towaru, należy również założyć, że w taki sam sposób będzie poszukiwał informacji o interesującym go przedsiębiorstwie.
SEO wizerunkowe jest to tworzenie oraz kreowanie wizerunku firmy bądź wyrobów w wyszukiwarkach internetowych. Działania te koncentrują się na pozycjonowaniu konkretnych treści (mieszczących się np. w notkach, stronach partnerskich, artykułach) po zapytaniach, w których użytkownik wpisuje nazwę produktu lub firmy. Tak więc to, co odnajdzie na pierwszej stronie wynikowej, zależne jest od samego klienta. Kolejne ważne pytanie brzmi: Czy takie działania są potrzebne? Wielokrotnie po wpisaniu nazwy konkretnego przedsiębiorstwa bądź towaru, na pierwszej stronie wynikowej internauta nie będzie w stanie odnaleźć linku, który prowadzi do interesującej go firmy. Takie sytuacje mają miejsce szczególnie gdy nazwa zaczerpnięta jest z obcego języka, gdyż jest ona trudna do wypozycjonowania. Bez wątpienia taki stan rzeczy nie przyczyni się do pozytywnego postrzegania tego przedsiębiorstwa. Na szczęście istnieją sposoby, dzięki którym można naprawić zaistniałą sytuacje np. za pośrednictwem kampanii linków sponsorowanych. Jednakże może pojawić się problem, gdy na taki sam pomysł wpadnie konkurencja i również posłuży się linkami sponsorowanymi. Na szczęście, dzięki ciągłemu rozwojowi świadomości internautów posługujących się wyszukiwarką takie postępowania będą marginalizowane. Coraz bardziej popularne staje się zastrzeganie nazwy swojego przedsiębiorstwa w wyszukiwarkach, co skutecznie utrudnia zdolność do „podszycia się” ze swoją ofertą pod zapytanie. Zdecydowanie większym zagrożeniem dla wizerunku w wyszukiwarkach są niepomyślne treści oraz opinie na temat towaru bądź przedsiębiorstwa znajdującego się dość wysoko w wynikach wyszukiwania. Takich przypadków w wyszukiwarkach jest całe mnóstwo. Wystarczy wpisać konkretną frazę do wyszukiwarki i natychmiast, nawet w tytułach witryn można zauważyć negatywne opinie. Po wejściu w link pojawiają się dodatkowe, subiektywne informacje dotyczące poszukiwanej firmy bądź produktu. Co ważne występowanie nieprzychylnych treści na pierwszej stronie wyszukiwarki nie odnosi się jedynie do dużych firm, których aktywności są komentowane w sieci. Podobne opinie można znaleźć wpisując nazwę lokalnego przedsiębiorstwa.
Trzecie i zarazem ostatnie pytanie brzmi: Dlaczego tak jest? Przede wszystkim dlatego, ponieważ wyszukiwarki nie różnicują opinii negatywnych i pozytywnych, mają one dla nich identyczną wartość. Na to, czy jedna z nich będzie znajdywać się wyżej ma wpływ przeważnie kontekst w jakim ukazuje się dana informacja oraz jaką siłę ma witryna, na której jest zlokalizowana. W większości przypadków negatywne opinie znajduje się na forach internetowych. Takie fora dysponują dużą siłą przebicia, przez co komentarze, które są na nich zawarte, negatywne jak i pozytywne, wyskakują wysoko w wynikach naturalnych.