background img
banner

    Poliuretanowe i metaliczno-gumowe tuleje zawieszenia

    8 lat temu przez

    Układ zawieszenia samochodowego składa się z wielu elementów, zarówno tych większych – wśród których należy wymienić m.in. amortyzatory, sprężyny – jak i mniejszych. Do tej drugiej kategorii, z całą pewnością możemy zaliczyć tuleje zawieszenia, które odgrywają bardzo ważną rolę w całym układzie. Wbrew pozorom tuleje metalowogumowe mogą być przyczyną wielu poważnych uszkodzeń zawieszenia w naszym samochodzie.

    poliuretanowe sprężyny zawieszeniaZaczynając od podstaw, tuleje zawieszenia umożliwiają poprawne działanie wahaczy oraz łączników. Ich głównym zadaniem jest amortyzowanie najmniejszych drgań powstałych w trakcie jazdy. Jest to drugi element tłumiący wstrząsy, zaraz po oponie (amortyzatory odbierają większe drgania). To właśnie dzięki tulejom elementy zawieszenia wytrzymują spore obciążenia, a bez nich cała konstrukcja, w skład której wchodzą wahacze, łączniki i stabilizatory mogłaby się wyginać lub pękać. W związku z tym, tuleje metalowo-gumowe są najszybciej zużywającymi się częściami zawieszenia. Mocno wyeksploatowane tuleje powodują „stukanie” oraz w odczuwalnym stopniu pogarszają prowadzenie pojazdu. Wyeksploatowane tuleje najlepiej jest wymieniać parami, nawet jeżeli uszkodzenia dotyczą tylko jednej strony. Pierwsze objawy zużycia tulei – tych poddawanych największym obciążeniom – mogą pojawić się już po 10 tys. km.

    Oprócz wyżej wymienionych tulei metalowo-gumowych istnieją również poliuretanowe charakteryzujące się większą trwałością, a oprócz tego jazda samochodem wyposażonym w tego rodzaju tuleje jest bardziej precyzyjna. Jednak zdaniem ekspertów, tuleje poliuretanowe nie sprawdzają się w samochodach drogowych, a najczęściej wykorzystywane są w autach przeznaczonych do sportów motorowych. Popularne jest także montowanie tulei tego rodzaju w samochodach terenowych, w których układ jezdny poddawany jest dużym przeciążeniom. Jest to również dobre rozwiązanie, jeśli w naszym samochodzie podniesiona jest moc silnika, zmodyfikowano układ hamulcowy, czy też zwiększono przyczepność.

    Ciężko jednoznacznie stwierdzić, który rodzaj tulei jest lepszy ponieważ są one przeznaczone do różnego typu pojazdów. Poliuretanowe tuleje z pewnością są w stanie wytrzymać większe przebiegi, niż tuleje metalowo-gumowe, jednak w przypadku pojawienia się nawet niewielkiego luzu, ich wymiana na nowe części powinna nastąpić jak najszybciej. Zwlekanie z założeniem nowych tulei poliuretanowych grozi nawet poważnym uszkodzeniem wahaczy. Do seryjnych samochodów lepszym wyborem będą metalowo-gumowe tuleje, natomiast w modyfikowanych, rajdowych, czy też terenowych autach warto rozważyć montaż tulei poliuretanowych.

    Źródło: http://www.autoamortyzatory.pl/sprezyny,zawieszenia/k,100113/

    Kategoria artykułu:
    Motoryzacja

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.