Wiele osób marzy o tym by zostać autorem książki. Jednak realia wydawnicze są mało sprzyjające dla debiutantów. Istnieje bardzo wiele powodów, przez które komercyjne wydawnictwa odrzucają teksty początkujących autorów. Niemniej jednak w dzisiejszych czasach istnieje wiele innych możliwości osiągnięcia celu i spełnienia marzeń, jakimi jest publikacja książki.
„Zamkną drzwi – wejdę oknem”
Bardzo często wydawnictwa odrzucają debiutanckie propozycje książek z takich powodów jak:
- zła podstawa finansowa,
- nieodpowiedni pomysł,
- zły plan marketingowy.
Oczywiście istnieją pewne zasady, których większość wydawnictw nie łamie i dotyczy to książek, które: są rażąco nieodpowiednie pod względem ortograficznym i stylistycznym; niosą treści niezgodne z polskim prawem (np. treści nazistowskie); zostały stworzone na podstawie streszczeń utworów lub ich fragmentów. Poza tym każda publikacja ma szansę zostać opublikowana.
Proces realizacji marzeń, czyli proces publikacji
Pierwszy etap publikacji książki zależy tylko od autora. Musi on zgłosić swoją chęć do opublikowania swojego działa oraz przesłać pocztą tradycyjną lub pocztą internetową plik z tekstem w określonym formacie. Po zapoznaniu się z tekstem i wydaniu pozytywnej opinii o jego treści, następuje drugi etap publikacji. Polega on przede wszystkim na ustalaniu takich elementów jak:
- parametry wydania – dotyczy wszystkich informacji odnośnie formatu, nakładu, rodzaju papieru itp.,
- kosztorys wydania,
- umowa licencyjna.
Trzeci etap poświęcony jest w pełni samemu tekstowi. Zostaje on w pierwszym rzędzie do korekty. Po wprowadzeniu niezbędnych poprawek rozpoczyna się proces projektowania okładki. Gdy pierwsze szkice ogólnego kształtu książki są już gotowe, projekt trafia do autora. Jeśli zostanie zaakceptowany przez niego zazwyczaj za pomocą wydawnictwa składa się wniosek o przyznanie numeru ISBN. Po otrzymaniu numeru książka trafia do drukarni. Ostatnim, czwartym etapem jest proces dystrybucji. Autor zazwyczaj otrzymuje określoną przez siebie pulę egzemplarzy, a reszta książek rozprowadzana jest do sprzedaży internetowej i stacjonarnej.
Artykuł powstał przy współpracy z: http://opublikuj.net