background img
banner

    ISO 9001 wczoraj i dziś

    14 lat temu przez

    Rodzina norm ISO 9000 ma całkiem długą historię. Lata doświadczeń, konsultacji między twórcami a użytkownikami tego standardu przyniosły wiele zmian. Od roku 1984 do dziś norma była kilkakrotnie przeglądania i nowelizowana, by w roku 2008, ujrzała najnowsza wersja – norma ISO 9001:2008 .Ostatnia nowelizacja norm ISO 9001

    W roku 2008 miała miejsce nowelizacja normy ISO 9001. Nowe norma otrzymała oznaczenie ISO 9001:2008 (w Polsce PN-EN ISO 9001:2009). Nowelizacja ta nie miała gruntownego charakteru. W normie nie zmianiło się zbyt wiele. Można uzna, że wymagania normy ISO 9001:2008 nie zmieniły się w ogóle. Nowelizacja normy polegała głównie na doprecyzowaniu wymagań w miejscach, gdzie budziły one wątpliwości. Zaktualizowano też normy odniesienia.

    Wydanie z 1984

    W roku 1979, w ramach ISO rozpoczął działalność komitet ISO/TC 176. Efektem jego prac stała się opublikowana w 1986 roku norma ISO 8402 Zarządzanie jakością i zapewnienie jakości. Terminologia – pierwsza z rodziny ISO 9000. Przyjęło się, że wszystkie normy wydane przez komitet ISO/TC 176 zaliczało się do tej rodziny. W roku 1987 opublikowano kolejne trzy normy: ISO 9001, ISO 9002 i ISO 9003. Stanowiły one opis trzech modeli systemu zapewnienia jakości. W tym samym roku w niezmienionej formie przyjął je przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN), oznaczając jako – EN 29000.

    ISO 9001:1994

    Okres, który upłynął od pierwszego wydania norm serii ISO 9000 pozwolił na zebranie wielu doświadczeń odnoszących się do różnych branż przemysłu, przedsiębiorstw i innych organizacji. Doświadczenia te spowodowały, iż w roku 1994 przeprowadzono pierwszą nowelizację norm rodziny ISO 9000. Skoncentrowano się na pełnym ujęciu cyklu życia wyrobu – od określenie potrzeb przez klienta do chwili, gdy użytkuje on wyrób. Norma ta została wydana jako ISO 9000:1994 (w Polsce PN ISO 9000:1996).

    ISO 9001:2000

    Drugiej nowelizacji norm dokonano w roku 2000. Zmiany te były gruntowne i zbliżyły  opisany w nich system zarządzania jakością (SZJ) do koncepcji TQM . Uwzględniono postęp, jaki nastąpił w dziedzinie jakości, zmieniają¬ce się potrzeby rynkowe, a także doświadczenia zdobyte podczas stosowania norm dotyczących zapewnienia jakości, opublikowanych w 1987 i 1994 roku. Położono duży nacisk na podejście procesowe oraz zaangażowanie najwyższego kierownictwa. Ponadto poszczególne modele SZJ opisane przez normy ISO 9001:1994, ISO 9002:1994 i ISO 9003:1994 zastąpiono jednym modelem (opisanym w ISO 9001:2000), który można było dostosować do wybranej organizacji (dokonać wyłączeń). Normy te i ich nowelizacja były przejmowane jako normy europejskie oraz krajowe i oznaczane według obowiązującego w danym systemie sposobu.

    Przypisane tagi:
    · · · · · · · ·
    Kategoria artykułu:
    Nauka

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.