background img
banner

    Content marketing w biznesie

    3 lata temu przez
    Content marketing w biznesie

    Udostępniana odbiorcom treść musi ich w jakiś sposób zainteresować, aby działania marketingowe przynosiły efekty. Wartościowy content jest w zasadzie fundamentem marketingu. Nawet jeśli nasze środki przekazu pozwalają na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, to jeśli przekazywana treść nie będzie dla nich interesująca, zwyczajnie ją pominą. Oznacza to, że nie uzyskamy zaplanowanych efektów, takich jak na przykład pozyskanie nowych klientów. W takim momencie prawie każdy zacznie się zastanawiać, co robi źle. Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, wystarczy sprawdzić, czy nasze treści rzeczywiście trafiają do naszych odbiorców. Jeśli dojdziemy do wniosku, że nie, to w takim razie co zrobić, aby trafiały?

    Czym w ogóle jest content marketing

    Inaczej marketing treści, jest to odłam strategii marketingowej mający na celu dotarcie do konsumentów z wartościowym dla nich contentem. Celem takich działań jest pozyskiwanie nowych, jednak w większym stopniu chodzi o zbudowanie grona stałych klientów. Istotne jest, że content marketing nie opiera się na działaniach jednostronnego przekazu reklamowego. Głównym założeniem strategii marketingu treści jest budowanie stałych, długotrwałych relacji z klientem. Oznacza to, że marka nie może mu być obojętna, musi wywoływać w nim emocje, raczej pozytywne oraz mieć dla niego znaczenie.

    Wiele firm nadal działa na zasadzie pozyskiwania jak największej ilości nowych klientów i nie dba o to, czy jeszcze kiedyś wrócą. Takie celowanie w jednorazowy zakup, owszem przynosi pewne korzyści, jednak w ten sposób niemożliwe jest, aby utworzyć grono lojalnych klientów, na których można liczyć, czy nawet ewangelistów marki. Brand evangelist, czyli ewangelista marki to osoba, która z własnej woli, bezinteresownie rekomenduje markę wśród znajomych i nieznajomych. Pisze o niej na przykład pozytywnie na forach internetowych, poleca ją w social mediach, a nawet broni jej dobrego imienia, gdy ktoś ją krytykuje. Przykładem posiadania dużego grona ewangelistów są na przykład konsole do gier. W zasadzie każda dyskusja w internecie na ten temat, krąży wokół „walki” Xboxa i Playstation. Poza tym, dobrym przykładem jest też Apple, marka która zdobyła sympatię użytkowników swoich urządzeń na tyle, że w zasadzie każdy z nich nawet nieświadomie, poleca ich produkty dalej.

    W content marketingu chodzi więc o to, aby utrzymywać pozyskanych już klientów. Aby tego dokonać ważne jest zaangażowanie konsumenta w działania marketingowe. Jednostronny przekaz reklamowy, który jest po prostu nudny i nie przykuwa uwagi konsumentów, nie jest w stanie niczego osiągnąć. Obecnie niezwykłą moc ma personalizacja doświadczeń, aby jednak móc tego dokonać trzeba najpierw dowiedzieć się, kim jest nasz klient.

    Kim jest persona?

    Podstawą prawie wszystkich działań marketingowych jest wykreowanie tzw. persony lub buyer person. Jest to innymi słowy, postać idealnego klienta docelowego. Nie chodzi tutaj jednak o jedną osobę czy jednego klienta, buyer person to grupa klientów, do której chcemy dotrzeć. Takich grup może być więcej lub mniej, w zależności od oferowanego produktu czy usługi. Dla przykładu można przeanalizować docelowego konsumenta „kremu dla kobiet 40+”. Wspólną cechą wszystkich person będzie wiek oraz płeć. Jednak czynniki takie jak zainteresowania, miejsce zamieszkania, czy nawet poglądy będą się różnić. Z jednej strony, kupować taki krem może kobieta, która ma ponad 40 lat i jest mamą, babcią, mieszka poza miastem i kocha naturę, a drugą personą może być również 40 letnia kobieta, która nie ma dzieci, mieszka w dużym mieście, a jej życie kręci się wokół kariery. Choć brzmi to stereotypowo, to w dużej mierze obrazuje to jak działa kreowanie buyer person. Przy procesie tworzenia należy uwzględniać wszystkie cechy person. Dostarcza to wielu niezbędnych informacji, nie tylko z obszaru marketingu, ale także w kwestiach takich jak na przykład wygląd, czy materiał opakowania naszego produktu. Jeśli dowiemy się do kogo kierować nasz przekaz, łatwiej będzie określić treść oraz kanały przekazu.

    Content marketing to więcej niż treści pisane

    Do niedawna większość działań marketingowych bazowała na newsletterach, blogach, mailach i innych formach contentu jako tekstu. Nowe możliwości, jakie przyszły wraz z rozwojem technologii, pozwoliły na rozbudowanie pojęcia contentu. Dziś mogą to być infografiki, podcasty, zdjęcia, gify, prezentacje multimedialne i wiele więcej. Tak naprawdę wybór jest na tyle szeroki, że dotarcie do wykreowanej wcześniej persony jest znacznie ułatwione. Formy contentu można dowolnie mieszać, zmieniać i modyfikować. Celem jest dotarcie do naszych person i faktyczne zainteresowanie ich tym, co chcemy przekazać.

    Kolejny krok, czyli rozpowszechnianie treści

    Samo stworzenie contentu to dopiero połowa sukcesu. Następnym istotnym krokiem jest jego dystrybucja. Czemu wybór kanału przekazu jest tak ważny? Nawet najlepsza jakościowo treść, która zostanie opublikowana w nieodpowiednim miejscu, nie dotrze do planowanego grona odbiorców. Jako przykład weźmy ciekawe zdjęcie lub mem, który uczyniliśmy naszym materiałem reklamowym. Taka forma przemówi raczej do młodych osób. Dlatego też rozpowszechnienie tego rodzaju reklamy na przykład mailem, który jest raczej rzadko używaną metodą komunikacji przez osoby młode, może nie przynieść żadnych efektów. Dotarcie do młodych osób będzie więc najłatwiejsze drogą na przykład mediów społecznościowych. Zatem dobry content to nie wszystko, ważny jest jeszcze sposób jego dystrybucji.

    Content marketing a marketing wirusowy

    Założeniem marketingu wirusowego jest stworzenie treści, które będą przez odbiorców przekazywane dalej i rozpowszechniane w wielu miejscach. Dzięki takiemu krążeniu treści po sieci, prawdopodobieństwo dotarcia do jak największej liczby osób rośnie. A wszystko dzięki konsumentom, którym content spodobał się na tyle, że bezinteresownie sami zaczęli go rozprowadzać. Skuteczność marketingu wirusowego jest znacznie większa niż skuteczność tradycyjnych form marketingu. Dzieje się tak, ponieważ konsumenci stali się na tyle nieufni wobec marek i korporacji, że o wiele bardziej wiarygodne są dla nich rekomendacje znajomych, niż nawet najlepiej przygotowana reklama. Jeśli więc nasz znajomy udostępnił viralową treść jakiejś marki, to znaczy, że spełniła ona jego oczekiwania, a więc być może spełni również nasze.

    Na podobnych zasadach działa content marketing. Publikowanie wartościowych treści również ma na celu zachęcenie odbiorców do dalszego udostępniania. Im bardziej wartościowa treść, która przypadnie do gustu konsumentowi, tym większe prawdopodobieństwo, że poleci naszą markę i rozpowszechni nasz content.

    E.A.T. – cechy dobrego marketingu treści

    Google już od dawna stawia na wysoką jakość contentu na stronach. Pozycja w wynikach wyszukiwania jest silnie uzależniona od tego jaką wartość ma treść danej witryny. Stąd też właśnie Google przedstawiło wyznacznik, którym należy się kierować przy określaniu czy content marketing jest wykonany prawidłowo. E.A.T. obejmuje obszary takie jak expertise (eksperckość), authoritativeness (autorytatywność) i trustworthiness (wiarygodność). Pierwszy z elementów bazuje na współpracy z ekspertami w danej dziedzinie, kolejny to zdobycie autorytetu w danej branży, a ostatni to ocena wiarygodności udostępnianych treści. Spełniając wszystkie z tych trzech warunków, możemy śmiało stwierdzić, że opracowana przez nas strategia content marketingu jest ukierunkowana na sukces.

    Inne korzyści content marketingu

    Poza wymienionym już wcześniej tworzeniem grona stałych odbiorców, content marketing przynosi wiele innych korzyści, którym także warto się przyjrzeć.

    Marketing treści stanowi idealne narzędzie do budowania wizerunku marki. Publikowanie eksperckich artykułów lub podcastów w danej dziedzinie, pozwala nie tylko na przedstawienie profesjonalizmu i wykazanie się wiedzą, ale również poszerza zasięgi i wpływa na promocję marki. Ponadto, takie działania ukazują markę jako bardziej wiarygodną, a co za tym idzie, godną polecenia. Prowadzi to do zbudowania zaufania u konsumentów, dzięki któremu nasza marka nie będzie już traktowana z dystansem. Tacy konsumenci, będą chcieli do nas wracać. Dodatkowo, content marketing jest bezpośrednio powiązany z inbound marketingiem, czyli prowadzi do wzrostu ruchu na stronie. Z kolei to prowadzi do wzrostu sprzedaży i rozbudowywania grupy stałych klientów. Marketing treści ma także niezwykły potencjał do interakcji z konsumentami. Możliwości zaangażowania odbiorców jest wiele, przygotowanie konkursów, dodanie w treści ciekawego pytania, na które odbiorcy chętnie odpowiedzą czy też przeprowadzenie ankiety. Wystarczy dać konsumentom możliwość podjęcia dialogu. Dzięki temu więź z marką będzie mocniejsza, a konsument poczuje się jej częścią.

    Jaki jest zakres działań content marketingu

    Jak już zostało wspomniane wcześniej, content marketing to nie tylko tworzenie wartościowych treści, ale także dobór odpowiednich kanałów przekazu. To jednak nadal nie są jedyne działania podejmowane w ramach marketingu treści, a pozostałe to między innymi:

    • analiza content gap
    • optymalizacja treści pod kątem SEO
    • audyt działań content marketingowych
    • artykuły sponsorowane
    • współpraca z influencerami i blogerami
    • utrzymanie reputacji marki

    Jak więc można wywnioskować, na skuteczność content marketingu składa się wiele elementów, które często są pomijane w procesie tworzenia marketingu treści. Zintegrowanie wszystkich działań i zadbanie o szczegóły może przynieść widoczne rezultaty, które w relacji długofalowej mogą okazać się kluczem do sukcesu.

    Podsumowanie

    Marketing treści to obszar marketingu, ukierunkowany na tworzenie relacji z konsumentami. Wartościowy, interesujący odbiorców content jest w stanie zapewnić marce grono stałych klientów, którzy przy niewielkim wysiłku mogą stać się nawet ewangelistami tej marki. Prowadzenie dobrze przygotowanej strategii content marketingowej to nie tylko tworzenie wartościowych treści, ale także odpowiednia dystrybucja i obserwacja reakcji konsumentów. Obecnie, przy coraz mniejszym zaufaniu ze strony odbiorców, marketing treści daje naprawdę wiele możliwości, a odpowiednie ich wykorzystanie może pomóc zostawić konkurencję daleko w tyle.

    Kategoria artykułu:
    Biznes

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.