Nie ma nic cenniejszego w procesie zdobywania wiedzy, niż zderzanie się z rzeczywistymi sytuacjami. Jeśli teorię można natychmiast przełożyć na praktykę, wykorzystując najnowsze trendy komunikacyjne, to powstaje nam przepis na dobrą ofertę kształcenia kierunkowego z Public Relations.
Real knowledge
Jak połączyć teoriÄ™ z praktykÄ…? Po pierwsze, najlepiej korzystać z wiedzy praktyków wÅ‚aÅ›nie. Po drugie, pracować nad rzeczywistymi case’ami. Dlatego w dobrych programach ksztaÅ‚cenia bardzo czÄ™sto głównym zdaniem jest stworzenie peÅ‚nej strategii komunikacji w oparciu o realny brief, dla realnego klienta. To zwiÄ™ksza zaangażowanie studentów, pozwala mierzyć siÄ™ z rzeczywistymi problemami i wyzwaniami. PrzeprowadzajÄ…c analizy, można odnieść siÄ™ do aktualnej sytuacji rynkowej i otoczenia, w którym dana instytucja/marka funkcjonuje. DziÄ™ki temu Å‚atwiej również tworzyć konsumenckie insight’y, ponieważ nie sÄ… one oderwane od rzeczywistoÅ›ci.
Stworzenie spójnej strategii komunikacji bywa jednocześnie formą pracy zaliczeniowej. Finalnie jest ona przedstawiana docelowemu klientowi, marce. Doświadczenia z najlepszych uczelni pokazują, że nie mało tam dobrych pomysłów, które klient może wcielić w życie. Trudno o bardziej praktyczne podejście. Studia PR właśnie takiego wymagają, by być efektywne.
Nowe kanały komunikacji
Nowe technologie wkradają się niemal w każdą dziedzinę życia. W szczególny sposób zmieniły oblicze komunikacji. Każdy dobry program kształcenia zawiera teraz przynajmniej jeden blok tematyczny poświęcony PR-owi w dobie e-rewolucji. Nie może w nim zabraknąć wiedzy z zakresu social mediów, technologii mobilnych i content marketingu z uwzględnieniem treści wideo. Kolejną ważną sprawą, która z tego wynika, jest zmiana na posterunku liderów opinii – tę rolę przejmują influencerzy, blogerzy i vlogerzy. Im również nowoczesne studia PR powinny poświęcić uwagę w bloku tematycznym.
Efektywność i ewaluacja
Przez wiele lat powtarzano, że wyniki działań PR-owych się niemierzalne lub trudno mierzalne. Nic bardziej mylnego. Mówią tak Ci, którzy nie znają odpowiednich narzędzi. Ewaluacja prowadzonych działań i mierzenie ich efektywności to jeden z ważniejszych elementów w pracy PR-owca. Dobrze skonstruowany program uwzględnia również ten obszar – daje narzędzia i pokazuje, jak z nich korzystać.