ZarzÄ…dzanie strategiczne
W 1970, wiele dużych firm przyjęła sformalizowanych odgórnego modelu planowania strategicznego. Zgodnie z tym modelem, planowanie strategiczne stało się celowego procesu, w którym górę kadry kierowniczej okresowo będzie formułowanie strategii przedsiębiorstwa, a następnie przekazuje je w dół organizacji do wdrożenia. Poniżej znajduje się wykres modelu tego procesu:
Proces planowania strategicznego
Misja |
| V |
Cele |
| V |
Analiza sytuacji |
| V |
Formułowanie strategii |
| V |
Wykonanie |
| V |
Kontrola |
Proces ten jest najbardziej zastosowanie do strategicznego zarzÄ…dzania na poziomie jednostki gospodarczej organizacji. Dla dużych korporacji, strategia na poziomie korporacyjnym jest bardziej zwiÄ…zane z zarzÄ…dzaniem portfelem firm. Na przykÅ‚ad, poziom korporacyjnej strategia zakÅ‚ada decyzje dotyczÄ…ce dziaÅ‚alnoÅ›ci jednostki, które rosnÄ…, alokacji Å›rodków pomiÄ™dzy jednostki biznesowe, korzystajÄ…c z efektu synergii pomiÄ™dzy dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… jednostki, fuzji i przejęć. W procesie opisane tutaj, „Spółka” lub „firma” bÄ™dzie używany na okreÅ›lenie jednolitego-biznesu firmy lub pojedynczej jednostki gospodarczej z firmÄ… zróżnicowanej.
Kategoria artykułu:
Nauka