background img
banner

Przychód i obowiązek podatkowy VAT w handlu internetowym

2 lata temu przez

Popularność sklepów internetowych rośnie. Poprzez globalną sieć komputerową dokonujemy zakupów różnego typu towarów, w tym kosmetyków, książek, mebli, a nawet usług. Klienci sklepów internetowych mogą być klientami krajowymi lub zagranicznymi. Przy tak dużej różnorodności asortymentu oraz kupujących, a także przy wyjątkowej specyfice handlu internetowego, muszą pojawić się niejasności związane z podatkami. Jednym z najczęściej występujących problemów jest pytanie o sposób rozliczania podatku VAT od transakcji połączonej z dostawą na obszarze kraju, w którym działa dany sklep internetowy.

Kiedy ma miejsce przychód?

Typowy wzorzec dla transakcji zawieranej na linii konsument – sklep internetowy wygląda następująco: sprzedawca zamieszcza w internecie ofertę sprzedaży danego towaru, kupujący składa zamówienie na tenże towar za pośrednictwem poczty elektronicznej, a sprzedawca wysyła zamówiony towar za pośrednictwem Poczty Polskiej lub dowolnie wybranej firmy kurierskiej. Pytanie podstawowe w opisanym wyżej przypadku brzmi – w którym momencie powstaje przychód i łączący się z nim obowiązek uiszczenia podatku VAT?

Artykuł 14 ust. 1c pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także artykuł 12 ust. 3a 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mówią o tym, iż przychód z tego rodzaju sprzedaży ma miejsce w dniu wystawienia faktury (lub innej formy rachunku), jednak nie później niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym zakupiona rzecz została wydana. Ze względu na funkcjonujący w handlu internetowym zwyczaj wystawiania faktury jeszcze przed wysyłką towaru, przychód, zgodnie z literą ustawy, powstaje już na jakiś czas przed wydaniem towaru.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy VAT?

Z kolei zgodnie z art. 19 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy dotyczący podatku VAT (w sytuacji gdy podatnik wysyła towar nabywcy lub wskazanej przez nabywcę osobie) ma miejsce w chwili wydania towaru klientowi lub osobie, którą tenże wskazał jako odbiorcę. Oznacza to, że w przypadku handlu internetowego obowiązek podatkowy powstaje w momencie przekazania zakupionego towaru. Jednak w tym właśnie miejscu powstała spora wątpliwość, czy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przekazania zakupionego towaru nabywcy, czy firmie kurierskiej, która towar ten ma doręczyć?

Eksperci od prawa finansowego i podatkowego wskazują tutaj na interpretację Ministerstwa Finansów z 9 października 1995 roku (MWM/4648/95/A) – https://aplikanci.profinfo.pl/publikacje/art16,prawo-finansowe-i-podatkowe.html mówiącą o tym, że wydanie towaru ma miejsce w chwili, w której sprzedawca powierza go przewoźnikowi trudniącemu się przewozem towarów tego rodzaju, w celu dostarczenia na miejsce przeznaczenia.

Przypisane tagi:
·
Kategoria artykułu:
Prawo i polityka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *