background img
banner

    Odpowietrzanie układu hamulcowego

    11 lat temu przez

    Nieprawidłowe działanie układu hamulcowego nie zawsze musi wynikać z technicznego uszkodzenia klocków, tarcz czy zacisków. Czasem skuteczne hamowanie jest niemożliwe w związku z zapowietrzeniem układu.

    przewody hamulcoweWymiana płynu hamulcowego w samochodzie powinna następować średnio raz na dwa lata. Często pokrywa się ona z wymianą elementów układu hamulcowego jak klocki, tarcze oraz szczęki hamulcowe. Jest to doskonała okazja, aby sprawdzić czy w przewodach hamulcowych nie powstają małe pęcherzyki powietrza, które mogą doprowadzić do coraz mniej skutecznego hamowania.

    Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z faktu, że w szczelnych przewodach hamulcowych mogą tworzyć się pęcherzyki powietrza. Dzieje się tak najczęściej w konsekwencji niesprawnej wymiany płynu hamulcowego, nieszczelności lub w związku z oparami przestarzałego płynu hamulcowego.

    Wymiana poszczególnych części układu hamulcowego oraz jego odpowietrzanie nie należą do skomplikowanych czynności. Przede wszystkim należy pamiętać, aby nie mieszać ze sobą płynów hamulcowych o różnych specyfikacjach. Najczęściej stosowanym płynem hamulcowym jest ten o specyfikacji DOT4, ale jeżeli nie mamy pewności, że to właśnie on znajduje się w przewodach hamulcowych to lepiej całkowicie pozbyć się dotychczasowego płynu i zastąpić go nowym. Zarówno płyny, jak i klocki, szczęki, bębny oraz tarcze hamulcowe to raczej tanie części samochodowe. Wyjątek stanowią te elementy, które przeznaczone są do aut narażonych na pracę w ekstremalnych warunkach. Dlatego zarówno w przypadku opisanych części, jak i płynów hamulcowych warto zdecydować się na sprawdzone i rekomendowane preparaty.

    Podczas odpowietrzania układu hamulcowego niezwykle istotna jest właściwa kolejność wykonywanych czynności. Po zalaniu zbiornika z płynem możemy otworzyć zawór. Płyn hamulcowy powinien następnie wylewać się, aż stanie się przezroczysty. W samochodach wyposażonych w system ABS proces ten powinno zacząć się od prawego tylnego koła. W dalszej kolejności należy „obsłużyć” lewe tylne koło, prawe przednie koło oraz na końcu lewe przednie koło. W autach wyposażonych w ABS powinniśmy rozpocząć od pompy hamulcowej. Cały proces odpowietrzania znacznie wygodniej jest wykonać w dwie osoby, aniżeli w pojedynkę.

    Kategoria artykułu:
    Motoryzacja

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.