background img
banner

    Najważniejsze zasady ekonomicznej jazdy

    9 lat temu przez

    Rodzaj i stan techniczny pojazdu, styl jazdy, warunki na drodze to czynniki, od których w dużym stopniu zależy zarówno ilość zużywanego paliwa, jak i stopień eksploatacji części mechaniki samochodowej. Czym więc kierować się, by oszczędnie użytkować samochód? Wystarczy zastosować podstawowe zasady ecodrivingu.

    Ecodriving

    Na ecodriving składa się kilka zasadniczych aspektów, takich jak stan techniczny pojazdu, ruszanie i zmiana biegów, hamowanie (silnikiem), obserwacja i przewidywanie. Prowadzenie samochodu zgodnie z zasadami eko-jazdy dla wielu doświadczonych kierowców nie jest łatwe, głównie ze względu na pewne już wyrobione nawyki. W wielu szkołach nauki jazdy, osoby uczące się od początku są zapoznawane z nowym ekologicznym i ekonomicznym stylem. Jednak przyzwyczajenie się do nowych zasad nie jest trudne pod warunkiem konsekwentnego przestrzegania zasad.

    Stan techniczny pojazdu

    Dbałość o stan techniczny pojazdu jest bardzo ważna z punktu widzenia zużycia paliwa i eksploatacji części mechaniki samochodowej. Pod uwagę koniecznie trzeba wziąć ogumienie (jakość i ciśnienie), układ zasilania, hamulce, filtr powietrza, zawieszenie, stan świec. Zużyte elementy uniemożliwiają optymalną pracę pojazdu, co jest częstą przyczyną zwiększonego spalania.

    Ruszanie i zmiana biegów

    Obecnie konstruowane i montowane w pojazdach jednostki napędowe nie wymagają przy uruchamianiu dużej ilości gazu. Wynika to z tego, że ilość paliwa potrzebnego silnikowi jest automatycznie regulowana, dlatego też po włączeniu silnika wystarczy spokojnie zacząć jechać. Nowe jednostki napędowe nie wymagają rozgrzewania, jak to czyniono w przypadku starszych modeli.

    Warto pamiętać, że zaraz po uruchomieniu silnik zużywa najwięcej paliwa. Zapotrzebowanie normalizuje się po przejechaniu kilku kilometrów, przy czym najbardziej optymalna jest jazda ze stałą prędkością (oczywiście o ile jest to możliwe).

    Bardzo ważne jest, aby w odpowiednich momentach zmieniać biegi, pamiętając, że bieg pierwszy służy do rozpoczynania jazdy. Kolejne biegi powinny być wrzucane stopniowo wraz ze wzrostem prędkości – dwójka przy około 10-20 km/h, trójka 30-40 km/h, czwórka 40-50 km/h.

    Hamowanie silnikiem

    Prawidłowa redukcja biegów przy wytracaniu prędkości z jednoczesnym wciskaniem sprzęgła, czyli tak zwane hamowanie silnikiem, pozwala znacząco zmniejszyć zużycie paliwa i części układu hamulcowego. Gwałtowne używanie hamulca nożnego jest częstą przyczyną szybkiego zniszczenia klocków i tarcz, z kolei hamowanie silnikiem niestety może powodować szybsze zużycie sprzęgła.

    Obserwacja i wczesne reagowanie

    Gwałtowne reagowanie na zjawiska na drodze powoduje większe zużycie paliwa, nadmierną eksploatację części mechaniki samochodowej, a także zmniejsza bezpieczeństwo. Dlatego też jednym z założeń eko-jazdy jest dokładna obserwacja sytuacji na drodze, umożliwiająca przewidywanie zdarzeń i pozwalająca na stosunkowo wczesne reagowanie. Takie zachowanie nie ma duże znaczenie pod względem aspektu ekonomicznego, ale też przekłada się na większe bezpieczeństwo.

    Rozsądne korzystanie z wyposażenia pojazdu

    Należy pamiętać, że wyposażenie nowoczesnych samochodów zapewniające komfort jazdy potrzebuje prądu, co powoduje, że silnik wykazuje większe zapotrzebowanie na paliwo. W związku z tym takie udogodnienia jak klimatyzacja czy podgrzewane fotele powinny być używane z rozsądkiem. Najczęściej nieprawidłowo używana jest klimatyzacja, która nie powinna być włączana przy otwartych oknach.

    Źródło informacji: http://www.safter.pl/

    Przypisane tagi:
    ·
    Kategoria artykułu:
    Motoryzacja

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *