background img
banner

    Kiedy i jak sprawdzać ciśnienie w oponach samochodu?

    10 lat temu przez

    _Files_Thumbs_155443Wartość ciśnienia powinna być sprawdzana przynajmniej raz w miesiącu – czasami zalecane jest to raz na dwa tygodnie, przed wyjazdem na dalszą trasę, przy sezonowej wymianie opon oraz po przejechaniu 2000 km. Kontrola wykonywana jest za pomocą sprzętu – manometru spełniającego wymagane normy pod względem poprawności i dokładności pomiarów. Istnieje możliwość sprawdzania ciśnienia również na stacji benzynowej posiadającej kompresor.

    Kontroli ciśnienia należy dokonywać tylko wtedy, gdy opony są zimne. Dlatego po przejechaniu więcej niż 10 km należy odczekać około 4 godzin, zanim przystąpi się do dokonywania pomiaru. Powietrze pod wpływem zmiany temperatury podlega rozszerzalności, w związku z czym wynik nie będzie prawidłowy. Powietrze w rozgrzanej oponie dopiero po ostygnięciu powróci do nominalnej wartości. Jeśli pomiar wykaże poziom ciśnienia wyższy od zalecanego o 0,6 bara (gdzie zalecane waha się w granicach 6-10 barów), konieczne jest natychmiastowe jego dostosowanie.

    Prawidłowe ciśnienie w oponach

    Zmiana ciśnienia w oponach jest zjawiskiem naturalnym, wynikającym z rozszerzalności powietrza pod wpływem różnych temperatur – wysokich lub niskich. Wyższa temperatura opony powoduje wzrost ciśnienia, podczas gdy przy niższej ciśnienie maleje. Również obniżenie temperatury powietrza sprawia, że ciśnienie w oponach może się obniżyć nawet o 0,4 bara.

    Dlaczego sprawdzać ciśnienie w oponach?

    Ciśnienie w oponach może zmienić się pod wpływem wielu czynników, a tylko jednym z nich jest temperatura. Bardzo często obniżenie ciśnienia w oponach spowodowane jest różnego rodzaju uszkodzeniami, jak nieszczelny zawór lub krzywe felgi. Ponadto, należy też mieć na uwadze, że opony nigdy nie są całkowicie szczelne. A przecież prawidłowo dobrane ciśnienie w oponach przekłada się na jakość jazdy i optymalne osiągi pojazdu. Wpływa ono między innymi na:

    • mniejsze zużycie paliwa,
    • poprawne osiągi ogumienia,
    • właściwe opory toczenia,
    • bezpieczeństwo podczas jazdy
    • komfort jazdy,
    • możliwości bieżnikowania,
    • odporność na uszkodzenia.

    Jak sprawdzić poziom ciśnienia?

    Dlatego bardzo ważne jest, aby regularnie kontrolować jego poziom, który musi być dostosowany do zaleceń producentów ogumienia i pojazdu w zakresie:

    • rodzaju ogumienia (w tym rozmiarów opony),
    • rodzaju pojazdu (w tym pozycji opon na osi),
    • sposobu użytkowania (w tym obciążenia pojazdu zależnego od ilości wożonych osób i ewentualnych bagaży),
    • dodatkowego obciążenia w postaci przyczepy (wymagane jest wówczas podniesienie poziomu ciśnienia tylnych opon samochodu).

    Należy pamiętać, że ciśnienie w oponach znajdujących się na jednej osi zawsze musi być na takim samym poziomie. Jeżeli opony są zamontowane na różnych osiach, mogą pojawiać się różnice w zależności od wskazań producentów. Zbyt duża różnica ciśnienia w przedniej parze kół może powodować trudności w prowadzeniu pojazdu, wynikające ze „ściągania” pojazdu w kierunku opony o mniejszym poziomie ciśnienia. Co więcej, takie zróżnicowanie może być bardzo niebezpieczne podczas hamowania, ponieważ ze względu na przyczepność do podłoża każde koło będzie reagowało inaczej.

    Ponadto, zawsze po zamontowaniu opony należy ponownie sprawdzić poziom ciśnienia po upłynięciu doby, aby wykluczyć ewentualne szkodzenia powodujące jego spadek. Dopuszczalny jest spadek ciśnienia nie większy niż 5% względem poziomu początkowego, przy czym zawsze należy je kontrolować przy oponach zimnych. W przypadku znacznego przekroczenia wskazanej wartości konieczne trzeba udać się do wulkanizatora, który sprawdzi przyczynę dużego spadku ciśnienia. Sprawdzając poziom ciśnienia w oponach zamontowanych w samochodzie zawsze należy też pamiętać o kontroli stanu koła zapasowego, w którym powinno być ciśnienie o wartości 2,5 atmosfer.

    Od prawidłowego ciśnienia w oponach zależy nie tylko bezpieczeństwo jazdy, ale też ekonomia, gdzie dodatkowym wsparciem mogą być systemy wspomagające kierowcę http://www.safter.pl/

    Przypisane tagi:
    · ·
    Kategoria artykułu:
    Motoryzacja

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *