background img
banner

Dlaczego filtr cząstek stałych się zatyka?

4 lata temu przez

Wewnątrz filtra cząstek stałych znajduje się rdzeń ceramiczny wykonany z kordierytu lub karborundu. Pod względem kształtu i budowy przypomina on nieco katalizatory stosowane w autach osobowych, ale w tym przypadku nie wszystkie kanaliki są przelotowe – część z nich służy jako „magazyny” dla zatrzymywanej sadzy. Tego typu układ oczyszczania spalin wymaga stosowania paliw najwyższej jakości, w przeciwnym wypadku filtr będzie się zatykał i to w bardzo szybkim tempie. To samo dotyczy oleju silnikowego, który w pewnych ilościach zawsze trafia do komór spalania – w autach z filtrami cząstek stałych wolno używać jedynie specjalnych olejów wydzielających przy spalaniu tylko minimalne ilości popiołów.

Kiedy działa prawidłowo?

filtr-czastek-stalych3Filtr ma postać przestrzennej struktury o bardzo dużej całkowitej powierzchni ścianek. Cząstki sadzy osiadają na porowatych ściankach lub włóknach, wykonanych z metalu, materiałów ceramicznych. Wydajność prawidłowo działającego filtra zawiera się w przedziale od 85% do 100%, co oznacza, że do atmosfery przedostaje się nie więcej niż 15% pierwotnej zawartości zanieczyszczeń w fazie stałej

Filtry cząstek stałych mają szanse działać jedynie przy idealnie sprawnej mechanice. W momencie kiedy silnik zacznie pobierać olej, pojawią się pierwsze objawy zużycia turbosprężarki lub wtryskiwaczy, a filtr zatyka się niemal natychmiast, i to w taki sposób, że rutynowe czyszczenie na pewno nie wystarczy – konieczna staje się jego wymiana.

Usunąć filtr

Fachowcy branży motoryzacyjnej opracowali już metody demontowania filtrów cząstek stałych z większości popularnych modeli. Poza mechanicznym usunięciem filtra konieczna jest również odpowiednia adaptacja elektroniki. Polega ona na wgraniu do sterownika oprogramowania pochodzącego z wersji silnika, która fabrycznie nie była wyposażona w filtr. Niestety, coraz więcej modeli nie ma w ogóle wersji bez filtra. Wtedy pomóc może zmodyfikowanie oryginalnego oprogramowania. Alternatywą może być montaż emulatora, który generuje sygnały o ciśnieniu spalin. Koszty takiej modyfikacji wahają się zwykle od 1500 do ok. 3000 złotych.

Co ciekawe Filtry cząstek stałych są montowane w samochodach od lat osiemdziesiątych XX wieku. Interesuje Cię tematyka filtrów? Więcej informacji znajdziesz pod adresem: http://www.filterki24.pl/filtr-czastek-stalych/

Kategoria artykułu:
Motoryzacja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *