background img
banner

Czym jest E-Commerce?

7 miesięcy temu przez
Blog e-commerce

Co jakiś czas pojawiają się, czy też popularyzują w języku biznesowym, ale też i potocznym, nowe słowa, które szturmem podbijają przestrzeń językową. Przykłady to choćby synergia, bardzo modna ostatnio chmura, albo e-commerce. Ten ostatni termin stworzony został przez firmę IBM, a powszechnie zaczął być stosowany już ponad 20 lat temu. Do Polski trafił jednak z pewnym opóźnieniem, tym bardziej więc powinniśmy przyjrzeć się – czym tak naprawdę jest e-commerce.

E-commerce, czyli handel elektroniczny

Choć formalna definicja jest znacznie szersza, najczęściej rozumiemy działalność e-commerce jako po prostu handel internetowy, z wykorzystaniem sklepów internetowych. Główny Urząd Statystyczny na swoje potrzeby definiuje natomiast to pojęcie jako – dość technicznie brzmiące – “transakcje przeprowadzone przez sieci, oparte na protokole IP i przez inne sieci komputerowe”. Chcąc być precyzyjnym, należy podkreślić, że zgodnie z wyjaśnieniami metodologicznymi GUS, do kategorii elektronicznego handlu nie zaliczają się zamówienia otrzymywane przez e-mail czy telefon, a jedynie te, w których towary i usługi zamawiane są wprost poprzez internet.

Blog e-commerce

Dlaczego więc z tej kategorii wypadły zamówienia przez e-maila, który przecież bez internetu praktycznie nie funkcjonuje? To już pytanie do specjalistów z Głównego Urzędu Statystycznego, natomiast w praktyce niewiele to zmienia, gdyż e-commerce rzeczywiście odbywa się praktycznie wyłącznie za pomocą elektronicznych platform sprzedażowych, a nie przez e-mail, telefon czy fax, które pełnią jedynie rolę wspomagającą główny kanał sprzedaży.

Blog e-commerce narzędziem sprzedaży?

Choć sprzedaż internetowa bazuje oczywiście na doświadczeniach z handlu tradycyjnego, wiele elementów jest tutaj całkowicie nowych i różniących się od tych, które sprawdzają się w sklepach stacjonarnych. Ze względu na całkowicie internetową platformę sprzedaży, również w internecie niezbędne jest przeprowadzanie licznych działań, mających na celu wypromować naszą sprzedaż. Nie możemy bowiem liczyć na to, co jest dużą siłą tradycyjnych sklepów, czyli ich witryny dostępne dla wszystkich przechodzących obok. Chcąc sprzedawać towary lub usługi w internecie – nie można liczyć na to, że potencjalny klient przypadkiem odwiedzi nasz sklep i dokona w nim transakcji. Odpada też kwestia zakupów impulsywnych, które potrafią czasem odpowiadać za sporą część obrotów zwykłych sklepów. Musimy zatem podjąć bardzo aktywne działania, mające na celu zwiększenie widoczności naszego sklepu internetowego, czego efektem może być sprzedaż. Możemy robić to na różne sposoby – od zamieszczania reklam naszego sklepu na różnych stronach internetowych, poprzez mniej standardowe działania, jak choćby blog e-commerce, pozycjonowanie naszych stron, czy też po prostu starać się oferować bardzo atrakcyjne ceny lub dostępność ciekawych towarów.

Czy e-commerce ma sens?

Wyniki sprzedaży największych firm z tej branży są jasną odpowiedzią potwierdzającą ten fakt. Choć sprzedaż w modelu e-commerce ma też swoje wady, jak choćby brak możliwości obejrzenia kupowanego towaru, czasem zbyt długi czas oczekiwania na dostawę, czy brak bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą, zalety jednak zdecydowanie przeważają.

Kategoria artykułu:
Informatyka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.