background img
banner

Czy warto regenerować auto części?

5 lat temu przez

O tym, ile wynosi eksploatacja pojazdu wie doskonale jego właściciel. Prawda jest taka, że coraz bogatsze grono prowadzących odchodzi od podróżowania autem z aspektów finansowych. Dodatkowo należy się liczyć z usterkami auta, które wiążą się ze stratą cennego czasu i finansów. Większości awarii nie można uniknąć, jednak istnieją rady pozwalające zredukować szanse na awarię samochodu do niemal zera

Niewiele ludzi stosuje się do ogólnie znanych wskazówek eksploatacyjnych związanych z użytkowaniem poszczególnych części do samochodów. Zaskakujące jest to jak często niedużo brakuje, aby zaoszczędzić sporą ilość pieniędzy i nerwów powiązanych z wizytą w warsztacie samochodowym. W niektórych przypadkach niedostosowanie się do porad eksploatacyjnych może niestety dopuścić się do zauważalnych awarii, które będą powiązane ze znacznymi kosztami. Warto jednak sceptycznie przymierzać się do rozmaitych porad zamieszczanych przez „specjalistów” na łamach for internetowych. Dzięki anonimowości w internecie nie mamy gwarancji, czy konkretna wskazówka okaże się pomocna dla naszego modelu samochodu. W tych sytuacjach o zdanie warto zapytać kilka osób w celu zweryfikowania słuszności otrzymanych wskazówek eksploatacyjnych. Całkiem inaczej sytuacja wygląda w zakresie specjalistycznych wortali internetowych, gdzie osoby doradzające podpisują się imieniem i nazwiskiem. W przypadku takich stron niestety również niekiedy zdarza się, że specjaliści nie zawsze zgadzają się z umieszczanymi wskazówkami, ale nie dość, że jest to rzadko to przeważnie wszelkie adnotacje można odnaleźć w komentarzach. Głównie przez to przed kupnem konkretnego samochodu warto odwiedzić strony specjalistyczne jak między innymi znany blog o Nissanie znajdujący się pod adresem Nissanblog.pl, gdzie oprócz rozbudowanych bloków informacyjnych znajduje się dokładna historia Nissana.

Nie wszystkie części samochodowe charakteryzują się taką wytrzymałością jak podzespoły układu przeniesienia mocy. W porównaniu do pozostałych części jest to stosunkowo rzadko narażony na usterki układ auta. Do kluczowych części układu przeniesienia mocy zaliczamy sprzęgło. Ta część pozwala na przenoszenie momentu obrotowego z jednostki napędowej na skrzynię biegów, co umożliwia ruszenie pojazdu. Trzeba przyznać, że konstrukcja sprzęgła oraz jego działanie sprawia, że jest to bez wątpienia jeden z najbardziej zawiłych układów w samochodzie. Z najistotniejszych podzespołów sprzęgła należy wyróżnić takie części jak tarcza, docisk, łożysko oraz pompa sprzęgła. Wszystkie wymienione części ściśle współpracują ze sobą, co pozwala na efektywne przekazywanie momentu obrotowego na skrzynię biegów.

Na sam początek spójrzmy dokładniej jak zbudowana jest i jak pracuje tarcza sprzęgła, która poprzez większość mechaników nazywana jest najistotniejszym elementem układu przeniesienia mocy. Składa się ona z piasty i tarczy nośnej z okładzinami ciernymi. Pierwszy element, czyli tarcza nośna ma za zadanie przekazywanie napędu z wału korbowego na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. Dodatkowo tarczę sprzęgła często wyposaża się w tłumiki drgań skrętnych, które mają za zadanie neutralizację drgań skrętnych o charakterze rezonansowym. Sama tarcza zbudowana jest z trwałych tworzyw jak między innymi włókna węglowe, włókna szklane czy spieki metalowe co pozwala na jej wieloletnie użytkowanie. Ponadprzeciętne sprzęgła posiadają prawie wszystkie współcześnie konstruowane przez koncern Nissan modele samochodów, gdzie seryjnie montowane sprzęgła potrafią pokonać o wiele większą ilość kilometrów, niż niektóre pojazdy konkurencji. Mimo wszystko końcowy wpływ na okres eksploatacyjny części układu przeniesienia mocy, niezależnie od ich producenta ma właściciel pojazdu, którego umiejętności oraz preferencje jazdy są w tym elemencie kluczowe. Niezwykle ważnym komponentem jest również część powszechnie znana jako docisk sprzęgła, która ma za zadanie wytworzenie prawidłowej siły tarcia w miejscach współpracujących. Zbyt mocny docisk sprawiłby, że tarcie byłoby zbyt duże, co mogłoby doprowadzić do blokady układu przeniesienia mocy. Zbyt mały docisk spowodowałby z kolei rozluźnienie i uślizg podzespołów, co także byłoby w stanie doprowadzić do poważnych uszkodzeń. Konstrukcja docisku sprzęgła jest relatywnie prosta. Składa się on z pokrywy stanowiącej zewnętrzny element, która na stałe jest przymocowana do koła zamachowego. Koło zamachowe to element o formie tarczy, znajdujący się na krańcu wału korbowego. Do jego głównych zadań należy gromadzenie energii kinetycznej, która pomaga w wykonywaniu suwów pomocniczych silnika spalinowego. Odmianą koła zamachowego jest koło zamachowe dwumasowe, powszechniej znane jako koło dwumasowe. Koło dwumasowe zbudowane jest z dwóch kół zamachowych, które są połączone przy pomocy tłumika drgań skrętnych. Rozwiązanie to zezwala na zredukowanie drgań silnika. Koła dwumasowe są na chwilę obecną stosowane w większości aut, jednak nie są one tak wytrzymałym elementem jak samo koło zamachowe. Usterki związane z tą częścią samochodową powiązane są z „dławieniem” auta na niewielkich obrotach, a czasem z szarpaniem przy hamowaniu. Niestety sprzęgło samochodowe oraz jego pojedyncze elementy nie wliczają się do grona tanich auto części. Tyczy się to w dużej mierze w miarę nowych aut, gdzie nowe sprzęgło kompletne oraz jego wymiana wiąże się z wydatkami wynoszącymi kilka tysięcy złotych. Największy komfort mają kierowcy samochodów, w których koło dwumasowe może zostać zastąpione przez sztywne koło zamachowe, aczkolwiek taka czynność wiąże się z wymianą całego sprzęgła. Mimo znacznie bardziej rozwiniętej technologii oraz większych możliwości koła dwumasowego to koło zamachowe cieszy się większym zaufaniem wśród kierowców, ponieważ powszechnie cieczy się opinią mniej awaryjnego. Na długość okresu eksploatacyjnego poszczególnych części sprzęgła w dużej mierze obok umiejętności kierowcy ma wpływ rodzaj jednostki napędowej. Wszechstronnie wiadomo, że w autach wyposażonych w silniki diesla sprzęgło narażone jest na dużo większe obroty, a co za tym idzie niejednokrotnie się psuje. W silnikach benzynowych sprzęgło nie wchodzi na tak znaczne obroty przez co jest nieco bardziej wytrzymałe. Najlepiej świadczy o tym fakt, iż niektórzy mechanicy samochodowi podkreślają, że przy znanej marce koła zamachowego i poprawnej jeździe kierowcy, posiadacz samochodu nie będzie musiał się troszczyć o zmianę tego elementu samochodu poprzez cały czas jego użytkowania. Za skuteczne przenoszenie mocy w samochodzie odpowiedzialne są także paski rozrządu. Ich funkcją jest przenoszenie napędu z koła pasowego wału napędowego na wałki rozrządu, które wprawiają w ruch popychacze i zawory. Niestety paski rozrządu nie są znane z wytrzymałości. Dużo lepiej w zakresie przenoszenia rozrządu spisują się łańcuchy, które montowane są w niektórych niemieckich autach jak np. Mercedes W210 Należy na bieżąco kontrolować stan ich zużycia, gdyż zerwanie bądź pęknięcie tych elementów w większości przypadków wiąże się z dużymi uszkodzeniami. W nowych pojazdach pęknięcie paska rozrządu kończy się unieruchomieniem jednostki napędowej co jest w stanie uchronić go od dalszych usterek. W starszych pojazdach nie otrzymujemy takiej funkcji przez co zerwanie się tego samego paska wiąże się z uszkodzeniem całości rozrządu, głowicy silnika, a w niektórych będziemy musieli się zorientować, gdzie można znaleźć najlepszy sklep z silnikami.

Wymienione części samochodowe są wyjątkowo istotne dla prawidłowego funkcjonowania samochodu, ale istnieje spora ilość mniej popularnych elementów, bez których samochód by nie funkcjonował. Do tego grona zaliczamy różnego rodzaju filtry, jak filtry kabiny. Mają one na celu zwiększenie efektywności pracy oraz wydłużenie żywotności  pojazdu. Filtry te niezależnie od swojej funkcji nie zaliczają się do grona drogich podzespołów i jest to główny powód, dla którego naprawdę powinniśmy się zatroszczyć o ich regularne kontrolowanie. Należy zapamiętać, że zapchany filtr paliwa może sprawić dostanie się szkodliwych drobinek do mieszanki paliwowej, a to z kolei może prowadzić do poważnej awarii samochodu. Na dodatkową uwagę zasługują również montowane w nowszych samochodach zawory EGR. Zawór stanowi integralną część systemu recyrkulacji spalin w pojazdach z silnikami spalinowymi tłokowymi. Zasada funkcjonowania systemu EGR (ang. Exhaust Gas Recirculation) opiera się o ponowne wprowadzanie do układu zasilania silnika wyliczonej ilości spalin. Wdrożenie takiego rozwiązania skutkuje przyspieszeniem odparowywania paliwa oraz zmniejszeniem wysokości temperatury spalania ubogiej w tlen mieszanki paliwa z powietrzem.

Nie za każdym razem stosowanie się do wskazówek eksploatacyjnych narzuconych przez producenta ochroni nasz samochód przed awariami. Na długowieczność pojazdu ma wpływ szereg pozostałych czynników jak jego aktualny wiek oraz forma. Dlatego najlepiej jest nabyć nieużywany samochód, objęty wieloletnią gwarancją. Niestety nagminnie ustalone np. poprzez koncern BMW ceny nowych modeli znacznie różnią się od pułapu cenowego aut dwuletnich, po których niemal nie da się zauważyć znaków eksploatacji. Nowe samochody niezwykle szybko tracą na wartości, przez co na takie przedsięwzięcie pozwalają sobie wyłącznie osoby dobrze usytuowane finansowo. Niezależnie od stanu technicznego auta – nowe czy zaawansowane wiekowo należy stosować się do przydatnych porad eksploatacyjnych. Trzymanie się zaleceń producentów w żadnym wypadku nie powinno zaszkodzić autu, a używanie odpowiednich płynów, olejów czy regularne serwisowanie części samochodowych jest w stanie relatywnie przedłużyć czas jego eksploatacji. Na Internecie powstaje coraz więcej recenzji użytkowników na temat danej marki auta bądź dystrybutora części, które potrafią wykreować nasze poglądy. Na dodatek często dostajemy możliwość bezpłatnego zadawania pytań do ludzi doskonale znających się na motoryzacji przez co w celu otrzymania porady nie musimy więcej wybierać się do warsztatu samochodowego, co wiązałoby się z dodatkowymi wydatkami. Niestety niekiedy znajomość ludzi, uważających się za ekspertów ogranicza się do doświadczenia nabytego w paru grach samochodowych, gdzie od aut i ich fizyki jazdy dużo ważniejsze były blachary. Takich pseudo-ekspertów jest niestety coraz więcej, lecz jeżeli poświęcimy odpowiednią ilość czasu na poszukiwania to znajdziemy osoby z bogatą wiedzą motoryzacyjną. Nie obawiajmy się zadawania pytań, bowiem niekiedy może być to jedyna metoda ratunku, która zabezpieczy nasze auto przed stałym unieruchomieniem oraz naszą kieszeń przed odczuwalnymi nakładami pieniężnymi.

Kategoria artykułu:
Motoryzacja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *