background img
banner

Chcesz być zdrowy – jedz chia!

6 miesięcy temu przez
chia

Gdyby przepis na zdrowie był tak prosty, rolnicy z Ameryki Południowej nie nadążyliby z produkcją tego super produktu. Nasiona chia, czyli szałwii hiszpańskiej pochodzą bowiem z terenów Gwatemali i Meksyku i uprawiane były już w czasach prekolumbijskich przez Azteków. Oczywiście grubo przesadzone jest stwierdzenie, że nasiona chia są kluczem do zdrowia, jednak nie ma już grama przesady w stwierdzeniu, że nasiona szałwii hiszpańskiej mają mnóstwo wartości odżywczych i bardzo korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Nie bez powodu nasiona chia zostały zaliczone do superfoods, czyli produktów spożywczych, które dostarczają wyjątkowo dużej ilości witamin, minerałów i aminokwasów.

Co w chia piszczy, czyli jakie składniki mineralne znajdziemy w nasionach szałwii hiszpańskiej?

Nasiona chia znasz-chia.pl to świetne źródło kwasu alfa-linolenowego, będącego prekursorem pozostałych kwasów tłuszczowych omega 3. Kwasy tłuszczowe omega 3 odpowiedzialne są za utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu, uczestniczą w budowie błon komórkowych, działają przeciwnowotworowo, przeciwzapalnie, a także skutecznie wspomagają walkę z nadciśnieniem. W oleju z nasion szałwii hiszpańskiej znajduje się optymalna ilość egzogennych kwasów tłuszczowych, ponadto nasiona chia są bardzo bogate w przeciwutleniacze. Szałwia hiszpańska dostarczy nam jeszcze takich składników jak:

  • kwercetynę, kamferol, mirycetynę– wykazujące działanie przeciwnowotworowe
  • kwas chlorogenowy – wypływający na zwiększenie wrażliwości tkanek na insulinę
  • wapń
  • kwas kawowy
  • błonnik rozpuszczalny
chia

Kto powinien spożywać nasiona chia?

Ze względu na bogactwo kwasów omega 3, spożywanie nasion chia jest szczególnie wskazane osobom z problemami z cholesterolem i nadciśnieniem. Kwasy omega 3 pozytywnie wpływają na pamięć i pracę mózgu, dlatego mogą bardzo wspomóc proces uczenia się, oraz zapamiętywania. Jest to właściwość przydatna nie tylko uczniom i studentom, ale także osobom pracującym umysłowo, a także osobom w podeszłym wieku, narażonych na rozwój demencji. Zawarty w nasionach chia potas jest niezbędny do regulowania ciśnienia tętniczego krwi, z tego względu chia jest bardzo wskazana osobom z chorobami serca czy nadciśnieniem tętniczym. Szałwia hiszpańska jest także bardzo bogata w błonnik, więc jej spożywanie może mieć zbawienny skutek dla osób cierpiących na problemy z zaparciami i nadwagą. Jak widać nasiona chia mają bardzo wszechstronne działanie, dlatego warto wdrożyć je do codziennej diety, która dzięki nim będzie jeszcze lepiej zbilansowana i bogatsza w wiele cennych składników mineralnych.

Kategoria artykułu:
Zdrowie i uroda

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.